Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Harabor ser positivt på förslaget till den nya vägen mellan broarna

/
  • Snart kan en gång- och cykelväg genom Hara bli verklighet. Men byborna ser även gärna att en ny väg byggs mellan Vallsundet och Sanne. ”Jag tror inte att det blir både en gång- och cykelväg och en ny väg mellan broarna, men visst skulle det vara bra med både och”, säger Leif Härjegård, som bor i byn.Foto: Håkan Luthman
  • Leif Härjegård är inte främmande för att finansiera en ny väg mellan Vallsundet och Sanne genom vägtullar. ”Jag är positiv – om det skyndar på processen”, säger han.Foto: Håkan Luthman

Den efterlängtade gång- och cykelvägen genom Hara kan snart vara verklighet. Men byborna vill samtidigt inte stänga dörren för en helt ny väg mellan Vallsundet och Sanne.

Annons

Sedan Vallsundsbron byggdes för drygt tio år sedan har belastningen på vägen mellan Vallsundet och Sanne ökat rejält. Samtidigt som trafiken svällt är trafikanterna dåliga på att hålla hastighetsbegränsningarna. En undersökning som byalaget i Hara gjort tillsammans med Vägverket visar att 87 procent av de fordon som åker på vägen kör för fort.

– Vi vågar inte släppa vår fyraåriga dotter ensam om hon vill gå till en kompis bara en bit bort, berättar Leif Härjegård, som bor tillsammans med sin familj i Hara och som länge engagerat sig i vägfrågan.

– I bland får man slänga sig i diket för att inte bli påkörd, fortsätter han.

Byarna mellan Vallsundet och Sanne har tillsammans med Marieby-sidan länge kämpat för att lösa trafiksituationen. Och som LT tidigare har berättat kan en lösning vara nära. Östersunds kommun ser positivt på att bygga en gång- och cykelväg parallellt med vägen.

Men byborna vill fortfarande inte stänga möjligheten att bygga en helt ny väg mellan Vallsundet och Sanne.

– Jag tror inte att det blir både en gång- och cykelväg och en ny väg mellan broarna, men visst skulle det vara bra med både och, säger Leif Härjegård,

Förra veckan uppvaktade Centerpartiet, med riksdagsledamoten Per Åsling och vice kommunstyrelseordföranden Dan-Olov Westberg i spetsen, Vägverkets generaldirektör. Centern vill att Vägverket ska se över och utreda om det finns några alternativa finansieringsmöjligheter. Partiet har bland annat föreslagit att vägen ska finansieras med vägtullar där bilisterna får betala en slant för att färdas på vägen.

Leif Härjegård i Hara är inte helt främmande för en sådan lösning.

– Jag är positiv – om det skyndar på processen, säger han.

Men politikerna i Östersund är av en annan åsikt. De vill inte ha någon ny väg mellan broarna eftersom de tror att mycket tung trafik som i dag färdas på E45 i stället skulle komma in i Östersund via Vallsundsbron. Östersundspolitikernas argument har fått Mattias Wikner, delägare av Wikners i Persåsen och ordförande för Ovikens företagareförening, att reagera.

– Jag är rädd för att det här har blivit en stridsfråga mellan Socialdemokraterna i Östersund och Centerpartiet i Berg. Jag är faktiskt förvånad över att de inte kan enas över partigränserna, säger Mattias Wikner.

Nu hoppas han att politikerna ska gräva ner den politiska stridsyxan och göra en ny väg mellan broarna möjlig.

– Vi som bor i de här delarna struntar var kommungränserna går, det viktigaste är att vi kan lösa problemet för att öka tillväxten och turismen i hela länet, säger Mattias Wikner.

Mer läsning

Annons