Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helikopter i krasch mot kraftledning

/
  • Räddningsuppdraget försvårades av att räddningsmännen fått fel koordinater och därför hade svårt att hitta olycksplatsen.
  • Foto: Elisabeth Rydell-Jansson
  • Skadeplatschef Niklas Gustafsson från Järpens räddningstjänst ledde insatsen i väglöst land som tog flera timmar.
Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Foto: Elisabeth Rydell-Jansson
  • Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Det tog en timme innan räddningsmanskapet nådde fram till den skadade piloten.
Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Statens haverikommission undersöker just nu den helikopter som fastnade i en kraftledning i Sulviken i norra Kallbygden och störtade på torsdagen.
Piloten tog sig ur helikoptervraket och kröp till ett närliggande buskade där han larmade räddningstjänsten. Piloten klarade sig utan allvarligare skador. Foto: Elisabet Rydell-Janson

En av Jämtlandsflygs helikoptrar körde in i en kraftledning och kraschade vid Sulviken i norra Kallbygden i går. Piloten överlevde men räddningsinsatsen blev mycket komplicerad på grund av tät dimma och svår terräng.

Annons
Piloten var ute på ett transportuppdrag med helikoptern, av typ Robinson 44 och ägd av Jämtlandsflyg, och skulle flyga till Åre när olyckan inträffade. Trots sina skador lyckades han själv ta sig ur vraket och larma SOS Alarm. Då var klockan 16:22 och han uppgav att han flugit in i en kraftledning öster om Kallsjön, ca 26 km norr om Åre. Räddningstjänster utrustade med bland annat bandvagn ryckte ut från både Järpen och Änge och Rönnöfors. Flygräddningscentralen larmade två helikoptrar, ambulanshelikopter samt polishelikopter från Östersund. Men båda helikoptrarna fick vända tillbaka. - De såg inte ens marken, det var omöjligt att landa, säger Niklas Gustafsson, skadeplatschef från Järpens räddningstjänst. Räddningsfordonen parkerades strax öster om Sulviken och därefter var det väglöst land. En grupp räddningsmän gav sig upp till fots för att försöka lokalisera den skadade piloten. En annan grupp följde i bandvagnen. Men platsen var inte lätt att hitta på grund av dimman och mörkret. Piloten var hela tiden vid medvetande och tidvis i kontakt med räddningstjänst och SOS Alarm. Problemet var att täckningen var dålig i området och samtalen avbröts hela tiden. Slutligen hittades olycksplatsen och piloten, som vid det laget legat ute i minst en timme. Där låg också helikoptervraket direkt under kraftledningarna. Ett orosmoment för räddningsmännen var att strömmen fortfarande var på i ledningarna. - Vi var rädda att någon ledning skulle ha åkt ner på marken, säger Gustafsson. Dessbättre var det inte så, ledningarna hängde kvar. Piloten var fortfarande kontaktbar när räddningsmännen kom fram. Men han var rejält nedkyld efter att ha legat ute så länge. - Han hade sår i ansiktet och klagade över ont i bröstet och ryggen, säger Gustafsson. Den skadade lastades in i bandvagnen och därefter begav man sig försiktigt tillbaka ner till räddningsfordonen och den väntande ambulansen. Räddningstjänstens arbete var dock inte över. De gav sig i stället upp tillbaka till haveriplatsen. Men dit fick inte media följa med. - Vi har spärrat av ett stort område och kommer att vakta helikoptervraket hela natten, sade Håkan Olsen, inlånad räddningschef från Östersund som ledde insatsen.

Mer läsning

Annons