Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Getz ligger rätt i tiden

/
  • Höga farter, lägre komfort. Testbilen är ganska potent upp till cirka 100 kilometer i timmen för att sedan tappa i kraft och släppa in motor- och vägljud.
  • Enkel inredning men Getz har krockkuddar för front- och sidokollision.
  • Smalt bagage. Hjulhusen tar en del av lastutrymmet i Hyundai Getz.
  • Enkel inredning men Getz har krockkuddar för front- och sidokollision.
  • Baksätet är lite större än man kan tro och rymmer två vuxna.
  • Hyundai Getz ligger ganska bra på vägen, men kan ibland upplevas som skumpig och hoppig.Foto: Tomas Hägg
  • Höga farter, lägre komfort. Testbilen är ganska potent upp till cirka 100 kilometer i timmen för att sedan tappa i kraft och släppa in motor- och vägljud.

Anspråkslösa Hyundai Getz är bränslesnål, har få modellfel och hyfsade kupéutrymmen för sin storlek. Slipper du undan kamremsbyte förbättras dessutom ägarekonomin.

Annons

Hyundai Getz är en av många modeller i småbilsklassen. Helt rätt enligt senare års trendmätare; liten, kompakt och relativt bränslesnål, dessutom lätthanterlig i trånga trafikmiljöer. Ser man på tillförlitligheten, hur Getz står sig i jämförelse med Bilprovningens medelbil får modellen plus i kanten. Likadant är mitt omdöme vad gäller dess uppförande på vägen, även om testbilen emellanåt är lite skumpig. Testbilen, fordonsår 2003 och tagen i trafik sent 2004, når snart 7 000- milastrecket, den har en 1,3 liters motor på 82 hästkrafter och är på småbilsvis relativt snabb från start till 100 kilometer i timmen. Därefter har den betydligt svårare att behålla kraft.

Från att vara nästan ljudlös vid stillastående tränger motor- och vägljud in vid 3 500 varv och däröver på femmans växel. Även karossen tar en hel del vind.

Inget för långväxta. Jag hittar ganska bra justeringsmöjligheter bakom ratten (svårare för de allra längsta). Sittdynan är i kortaste laget, men går att höja/sänka och är vippbar framåt/nedåt. Ratten justeras tyvärr bara i höjdledd.

I Getz har baksätet prioriterats framför bagageutrymmet. Två vuxna av medellängd klämmer in sig men lastutrymmet är både grunt och smalt, det senaste på grund av skymmande hjulhus. Däremot tar bilen tillbaka några praktiska pluspoäng för det enkla sätt som baksätet fälls ihop och bildar lastgolv. Den ställbara lutningen av baksätets ryggstöd är ytterligare en finurlighet.

Smidiga instrument. Getz instrumentering är superenkel, testbilen har AC och elektriska fönsterhissar runt om som extra lull-lull. Instrumentbrädan är helgjuten och dess ovansida fungerar utmärkt som bord under fikarasten. Två mugghållare fram och en bak håller reda på kaffe och läsk.

Testbilen fungerar i stort sett mycket bra, är utrustad med krockkuddar för förare och passagerare samt sidokrockskydd. Getz är en anspråkslös kärra som visar sig vara mer än ett plåtskal med motor.

Hyundai Getz servas varje 1 500 mil eller varje år. Åtta servicetillfällen upp till och med 12 000 mil kostar drygt 30 000 kronor. I summan ingår kamremsbyte (8 200 kronor inklusive service), vars bytesintervall är 9 000 mil eller sex år.

Rostskyddet är medelbra, få yttre plåtskarvar, motorhuvens skyddade framkant och bakluckans invärtes behandling är bra. Oskyddade fjäderholkar och plåttank kan vara riskpunkter.

Fotnot: I testerna används fordonsår som bygger på tillverkningsdatum/tagen i trafik i enlighet med Transportstyrelsens registeruppgifter. Testbilens fordonsår är 2003.

Mer läsning

Annons