Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frösöföretag gasar när andra bromsar

/
  • Här sitter Christofer Lundstedt och lever varje 19-årig datanörds dröm. Han är Absofts senaste superprogrammerare och levererar webbspelare för i princip alla lokaltidningar i hela Sverige. Foto: Ulrika Andersson
  • Renee Freskgård har jobbat som säljare hos Absoft sedan i somras. ”Vi säljer mycket till reseföretag och sånt just nu”, avslöjar hon.Johan Klitkous företag Absoft levererar en webbspelare som liknar Youtube. ”Men det är bättre kvalitet”, säger han.

När stora IT-företag drar i handbromsen då gasar Frösöföretaget Absoft. Med kunder spridda över världen tar de nya marknadsandelar inom webbtv-området. Nu har man dubblat styrkan mitt i finanskrisen.

Annons

IT-företaget Absoft har funnits sedan 2004 och växer stadigt i lågkonjunkturen. Det senaste halvåret har de gått från att vara fyra anställda till att i dag vara nio stycken.

– Vi har mer än dubblat vår styrka under lågkonjunkturen och den senaste anställda började för bara några veckor sedan, säger vd:n Johan Klitkou.

En av de anställda är den 19-årige datortalangen Christofer Lundstedt från Berg.

– Per Karlsson som jobbar här hittade honom på ett forum på nätet (internet, reds anm) faktiskt, säger Johan Klitkou.

Han är mycket nöjd med sin rekrytering.

– Det märks att Christofer tänker lite annorlunda när det gäller datorer än oss äldre, säger Johan Klitkou, som själv fyllde 30 häromåret.

– Sin CV hade han på en sida på nätet som jag inte ens kände till. Själv skulle jag skrivit det på papper, fortsätter Johan Klitkou.

Absoft sysslar med video på nätet och gör webbtv-plattformar för bland annat både LT och ÖP:s hemsidor. Absofts webbspelare liknar Youtube – men gör att de som köper webbspelaren kan styra innehållet och tjäna pengar på till exempel reklam.

Stora delar av kunderna finns spridda i hela Skandinavien och även resten av världen.

– Video på nätet är en marknad som växer explosionsartat och vi väljer att satsa nu i lågkonjunkturen när andra måste spara. Det är så vi tar marknadsandelar, säger Johan Klitkou.

Men han ser även fördelar med att vara ett litet företag när marknaden svänger.

– Det kan nog vara lättare för mindre företag att anpassa sig och svårare för stora företag att vända skutan.

Mer läsning

Annons