Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fredrik fortsätter utveckla skidåkningen bakom tävlingsridåerna

/
  • Från firad alpin stjärna med mängder av topplaceringar i världscupsammanhang satsar nu Fredrik Nyberg på en civil karriär där lansering och produktutveckling av skidprodukter är basen.  Foto: Hans-Råger Bergström

VM i Åre 2007 skulle bli veteranen Fredrik Nybergs sista stora gala. Han var ett stort svenskt medaljhopp i specialgrenen storslalom. En svår krasch i Reiter Alm krossade både knä och medaljplaner. Samtidigt blev det start­-punkt för en ny karriär.

Annons

Med Åre som bostadsort och utgångspunkt arbetar Fredrik i dag med lansering och produktutveckling av skidkläder och skidor för väl etablerade bjässar i branschen, Craft (kläder) och Kneissl (skidor).

– Det föll sig helt naturligt att hänga kvar i den alpina världen, säger Fredrik som är glad för att de operationer han fick genomgå återställt hans skadade knä i ett sådant skick att han kan fortsätta åka skidor på (avancerad) motionsnivå.

– Första tiden efter skadan kändes givetvis saknaden efter de internationella tävlingarna stor. I dag är jag fullt tillfreds med att åka skidor för nöjes skull.

Inte bara för nöjes skull dock.

Vid sidan av arbetet för klädes- och skidfabrikanterna hinner han också med uppdrag för Bengt-Erik Nyhléns sedan länge i Duved etablerade läger/talangutvecklingsverksamhet.

Det senare ett uppdrag som nu tar mer tid än planerat sedan Nyhlén drabbats av sjukdom och Fredrik fått ta över huvudansvaret tills vidare.

Många järn– som det brukar heta– i elden för denne strax 40-årige trebarnsfar.

Själv förstår jag varför han kunde ha en så lång karriär i världstoppen när Fredrik redogör för allt finlir som ligger bakom bra resultat, stora resultat alternativt halvdana resultat.

Och med finlir menas att ligga i framkant när det gäller att ha koll på detaljer vare sig det handlar om teknik i svängar eller om skidors uppbyggnad.

Innan jag satte mig ner med Fredrik trodde jag att jag hade hyfsad koll på hur storslalomtekniken förändrats i och med carvingskidornas inträde och med dem förändrad svängradie och lite sånt krafs och tjafs.

Jag tänker inte i detalj gå in på allt som Nyberg förklarade under vår seans (inte fel ord i sammanhanget) men kort uttryckt går det att säga att det är många, många detaljer som spelar in och för att få framgång gäller det att få så många som möjligt av dessa detaljer att någorlunda spela samma melodi.

Fredrik har alltid letat och mixtrat. I världscupcirkusen har detta varit väl känt. Frågan var bara vilket skidmärke som skulle haffa Fredrik för att dra nytta av hans kunnande och av hans funderande och testande.

– Det här är ett av de projekt som jag varit väldigt delaktig i att utveckla, säger Nyberg och visar påkostade illustrationer av en skida som i ”flashighet” för tankarna till de stora bilsalongerna och de stora företagens projektbilar.

Har jag inte nämnt det förresten. Sundsvalls store alpine son som först lite mer permanent landade i Jämtland när han anslöt till utbildningen på Järpens skidgymnasium och som hållit närkontakten genom familjens stuga i Duved (även de sju år när han var bosatt i Tyrolen) är sedan ett år permanent Årebo.

– Familjen bor i nybyggd villa i Björnänge och stortrivs.

Nåväl. Abrubt avslutad idrottskarriär och i full färd med en ny civil karriär är vad som gäller för Nygren som slog igenom i alpina sammanhang redan 1989 när Ingemar Stenmark fortfarande var en gigant och fler svenskar än Ingemar och Fredrik gjorde sig gällande i storslalomhangen.

Sedan blev de ensammare och ensammare för dig som svensk toppåkare i storslalom.

– Så blev det men jag kan inte säga att jag har något bra svar till varför det blev så.

– Bra tränare fanns det hela tiden, men många av de yngre valde att satsa på ett kort och det blev som regel slalom.

Vad är så speciellt med storslalom?

– Det är många faktorer. Utnyttja drivet genom svängarna och finna rätt timing är två nyckelfaktorer. Utvecklingen har också gått mot allt snabbare banor så att kombinera storslalom med ännu mer utpräglade fartgrenar har också blivit viktigt.

Bra eller dåligt att det svenska laget delats upp i olika grupper beroende på vilka grenar de aktiva satsar på?

– Syftet med uppdelningen, större delen av min aktiva tid var vi ett mer sammansvetsat team, skedde givetvis i ett gott syfte men jag har nog en känsla av att det kanske inte blev så bra.

– Jag tror också att den stora satsning som gjordes mot VM i Åre innebar att luften lite gick ur.

Detta apropå min fråga om något gått snett. Du håller inte riktigt med om att Sverige tappat?

– Det har vi egentligen inte gjort. Ribban har satts så högt av våra stora stjärnor som Stenmark, Wiberg och Pärson att det mesta blir blekt i en jämförelse. En åkare som Byggmark har nog kommit i kläm en del på grund av den måttstocken. Det är lätt att det närmast infinner sig en prestationsångest.

Har du koll på om det är några nya riktiga stjärnskott på gång?

– Inte riktigt så att jag vill uttala mig om det även om jag som sagt har varit involverad i talangläger.

Har du haft tankar på att engagera dig för att lyfta svensk storslalom?

– Inte fullt ut eftersom jag nu är i ett läge där jag har småbarn att tänka på i första hand och det inte går att kombinera med att ständigt ligga ute på resa.

– Däremot bistår jag lite med tips och råd till enskilda åkare.

Känslan av att du har något att förmedla har du?

– Visst är det så. 18 års erfarenhet av tävlande i världscupen har onekligen givit en del.

Onekligen. I kombination med att Fredrik redan som aktiv var en föregångsman när det gällde att utveckla träningsmetoder, åkteknik och materialutnyttjande så låter det inte direkt som en överdrift att han skulle kunna bidra

I den mån han har tid.

Och i den mån han får en konkret förfrågan vill säga.

Mer läsning

Annons