Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En paketmålare kommer till stan

/
  • Yrjö Edelmann ställer ut sina välbekanta paketmålningar på Galleri S i Östersund. Med på bilden är galleristen Astrid Lindgrens irländska setter Molly. Foto: Anna Huert
  • Yrjö Edelmann.

Foto: Scanpix

Det är tio år sedan han första gången ställde ut i Östersund och utställning nummer två har varit planerad länge men skjutits upp flera gånger.
– Jag har inte hunnit med, säger Yrjö Edelmann.

Annons

Ja, Yrjö Edelmanns paket i trompe l’oeilteknik är eftertraktade och oljefärgen hinner knappt torka innan gallerister världen runt rycker dem ur händerna på honom.

– De ringer hela tiden, mest från USA, och vill höra om jag har något som de kan få sälja, säger han.

Men nu har han i alla fall målat ihop till en utställning på Galleri S och han tycker det känns kul att komma upp till Norrland igen.

– Östersund är den enda ort norr om Uppsala där jag ställer ut, säger han.

Paketen har han inte tröttnat på fast han gjort dem så länge:

– Jag får ofta den frågan och ger alltid samma svar. Inget paket är det andra likt, vet du. Det vore väl samma sak om jag var landskapsmålare och målade ”sjö med björk” tio gånger. Det blev ju inte samma sjö med björk varje gång.

Han tycker att han är en ganska bra naturmålare också, och en nyhet på denna utställning är ett grafiskt blad där det obligatoriska paketet svävar runt i ett trolskt landskap.

– Ja, jag har börjat experimentera lite med sådana bilder på sistone.

Något annat nytt är att han spänner vissa av sina målningar på ramar som inte är fyrkantiga. Det förstärker den tredimensionella effekten.

– Jag beställer helt enkelt oregelbundna kilramar, som precis följer konturerna på paketen, från mina snickare, säger han.

Yrjö Edelmann började som illustratör och det är nog fler än jag som minns hans tidningsteckningar och bokomslag från 1960-talet.

– Ja, jag hade kontrakt med Bonniers och gjorde massor av omslag till bland annat deckare och ungdomsböcker. Men i början av 1970-talet när kontraktet gick ut slutade jag som kommersiell konstnär och lovade mig själv att aldrig ta några uppdrag igen.

Kort därefter hade Yrjö Edelmann sin första utställning i New York. Redaktören för Time Magazine kom till galleriet, gillade vad han såg och bad Yrjö Edelmann att göra ett omslag för den prestigefyllda tidningen.

– Kan du tänka dig, jag tackade nej! Till Time Magazine! Det är nog min största tabbe genom tiderna.

Med eller utan Time Magazine, Yrjö Edelmann har gjort sig en förmögenhet på sina paket och är idag en välbeställd man.

– Rikedom är någonting relativt men jag har så jag klarar mig. Tillräckligt för att bara behöva måla det jag själv vill.

Den dyraste tavlan på utställningen har måtten 2 gånger 1,4 meter och kostar 360 000 kronor. Men den har också tagit tid, säger Yrjö Edelmann.

– Det går inte fort att måla i den här tekniken. Jag arbetar i omgångar och färgen ska torka mellan varven. Totalt tog det nog en och en halv månad att får den stora målningen färdig.

Mer läsning

Annons