Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deckargenren lockar pseudonymer

/
  • Vem som döljer sig bakom pseudonymen Bo Balderson fortsätter att förbrylla.Foto: Bonnier förlagsarkiv
  • Pseudonymen Tim Davys har skrivit ”Amberville”, men ingen vet vem den svenske författaren är. Foto: Albert Bonniers Förlag

Vilka är egentligen Bo Balderson, Lars Kepler och Tim Davys? Pseudonymerna är på tapeten igen, och bäst verkar de frodas i deckargenren.

Annons

Förra veckan hamnade Bo Balderson på tapeten igen. Frilansskribenten Magnus Sjöstedt hävdade i Svenska Dagbladet att det är trubaduren Olle Adolpson som döljer sig bakom den kvicke deckarförfattande pseudonymen. Det är bara ett av den uppsjö förslag på vem Balderson kan vara som kommit genom åren.

Enligt Lisbeth Larsson, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, är vår tids författarfixering en av anledningarna till att vi så gärna vill veta vem som döljer sig bakom en pseudonym.

– Vi vill ha en avsändare, det är viktigt att veta vem som säger vad. Den medialisering av författaren som har ägt rum de senaste 10-20 åren har gjort författaren extremt betydelsefull, säger hon.

– När Bo Balderson började ges ut på 1960-talet var vi mest nyfikna eftersom man trodde att det var en högt uppsatt politisk person som skrivit böckerna. Man letade efter den politiska avsändaren snarare än författaren. Så är det inte i dag.

Deckargenren är den genre som lockar flest författare att skriva under pseudonym i Sverige. Snart ges romanen ”Hypnotisören” ut i Sverige, skriven av pseudonymen Lars Kepler. Pseudonymen Tim Davys har gäckat både läsare och litteraturkritiker sedan debutromanen med deckaren ”Amberville” 2007.

Tidigare har exempelvis Göran Tunström och Bengt Söderbergh skrivit deckare under pseudonymer.

– Genren har tidigare setts som populärkultur snarare än finkultur och författarna har velat poängtera att man har ett artistnamn när man ska skriva deckare, säger Jonas Axelsson, litterär chef på Albert Bonniers förlag.

Anledningarna till att de svenska deckarförfattarna skriver under pseudonym skiljer sig vida åt, enligt Jonas Axelsson.

– Lars Kepler, Tim Davys och Arne Dahl har till exempel vitt skilda orsaker. Det bottnar inte något generellt utan handlar bland annat om var de står i sitt skrivande, men också om var vi befinner oss i samhället. Vi lever i en personfixerad tid där det är viktigt att knäcka pseudonymer eftersom man är intresserad av personen i fråga. Det går inflation i personporträtten och ”människan bakom”, snarare än vad de har åstadkommit.

Men att en bok skriven under pseudonym skulle sälja mer än andra förnekas bestämt av Jonas Axelsson. Snarare är de ett problem då förlaget har ett behov av att författaren bär fram sin bok och framträder i olika litterära sammanhang.

– Det är ingen som helst hjälp, snarare ett pysslande och pusslande som är lite knepigt ur alla aspekter. Men där är det författarens vilja som vi får rätta oss efter.

Om författaren däremot bestämmer sig för att avslöja sig, vill förlaget ha ett ord med i laget.

– Hur ett sådant avslöjande skulle gå till får man bedöma från fall till fall. Vi kanske kommer dit snart när det gäller Lars Kepler och vi har diskuterat hur man bäst skulle göra det. Avslöjandet får inte ta över och bli som en sufflé som faller ihop. Tanken är att pseudonymens namn ska leva vidare i förhållande till böckerna, men att den verkliga författaren ska kunna hantera det i förhållande till press och publik, säger Jonas Axelsson.

Mer läsning

Annons