Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De utdöda ljuden lever vidare

/
  • ”Ljudet när någon går på en grusgång kommer aldrig att dö”, säger Staffan Mossenmark, kompositör och ljudkonstnär.Foto: Henrik Montgomery
  • Illustration: Kjell Nilsson-MÄki

Hört smatter från en skrivmaskin nyligen? Eller dunket från tåghjul? Ljudet när en tv stängdes av?

För dem som arbetar med ljud är dessa och många andra ljud starkt utrotningshotade.

Annons

– Men ”döda klassiska ljud” har ändå en benägenhet att hänga kvar. Ta bara slutarljudet från en kamera. Ingen modern digitalkamera har ju slutare, ändå låter de som gamla kameror. Bara för att vi förväntar oss att – så ska ju en kamera låta! Men i de nya kamerorna framkallas ljudet digitalt, från ett inspelat ljud på ett chip, säger kompositören och ljudkonstnären Staffan Mossenmark.

Vi är ständigt omgivna av ljud. Men ändå är de referenser vi har till normalt ljud i vår digitala ljudålder klassiska, knutna till gamla mekaniska saker som knappt används längre, eller som ger en helt felaktig bild av modern ljudmiljö. Tittar vi på en film där någon åker tåg, så dunkar det i rälsskarvarna med jämna mellanrum, trots att järnvägar i dag normalt har helsvetsade skarvar.

Eller när familjen samlas framför Kalle på julafton, och Kalle och Musse äter majskolvar där ätandet ackompanjeras av skrivmaskinsknattrande, med det karaktäristiska plinget när skrivvalsen nått sitt slut.

– Det finns ju knappt ett barn, eller tonåring som förstår referensen till skrivmaskiner, utan möjligtvis bara vi vuxna i 60-årsåldern säger Staffan Mossenmark.

För ljudläggaren och ljuddesignern Per Sundström, som bland annat fick en Guldbagge i år för ljudarbetet i filmen Låt den rätte komma in, kan identifikationen vi har av ljud vara besvärlig. I stället får ofta gamla, i verkligheten utdöda ljud, beskriva hur det ser ut i fiktionens verklighet.

En platt-tv, eller datorskärm låter ju till exempel inget när den stängs av.

– Men på film måste vi markera detta, så på film låter ju de som de gamla rör-tv-apparaterna när de stängs av, det här dova ”thump” ljudet. Och alla accepterar det, säger han.

Men ljud är för många också en signal om kvalitet. Mc-tillverkaren Harley Davidson försökte till exempel patentskydda sitt motorljud, men fick avslag. Det finns biltillverkare som arbetar hårt på att få till den rätta dunsen när bildörren stängs.

Både Staffan Mossenmark och Per Sundström anser att bara för att vi i dag kan designa, eller själva spela in, ljudet vi vill att våra prylar ska ha, exempelvis mobilens ringsignal, är framför allt de syntetiskt ljuden inget hot mot de klassiska gamla naturliga ljuden. De syntetiska ljuden har kort livslängd, anser de.

Alla ljudeffekter i Låt den rätte komma in är baserade på ljud från naturen, berättar Per Sundström.

– Vi försökte använda syntetiska, digitalt framställda ljud, men det fungerade inte. Så vi använde ljud från djur och skogsmiljöer, trots att historien utspelar sig i en förort, och då blev det genast mer skrämmande. Jag är säker på att det beror på att det är ljud som vi kan relatera till, känna betydelsen av, säger han.

– Ljudet när någon går på en grusgång. Det är ett av de naturliga ljud vi alla kan relatera till. Det är ett ljud som aldrig kommer att dö, säger Staffan Mossenmark.

Mer läsning

Annons