Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Wendlas dansar psykisk ohälsa

Ett avgrundsvrål som slutar i något ljust. Hårdrock som ger styrka.

På tisdag ger Wendlas dansare "Zara" på Storsjöteatern.

Annons

Det ganska oväntade samarbetet mellan pensionerade bankmannen Torbjörn Ohlsson och Wendlas dansstudio gav mersmak. 2012 blev hans bokdebut om spelet i bankvärlden "Girighet eller makt" till dans i Wendla Karlssons händer. Nu på tisdag ges den enda föreställningen av deras andra samarbete: "Zara".

– Den handlar om Zara som är en tjej som mår jättedåligt. Hon har väldigt dåliga hemförhållanden, säger Jennifer Korsgren som gör titelrollen.

– Zara är som en hopsatt person av allt som du hört under dina år här. Man skulle kunna säga att hon är en person som kommit ur 35 års erfarenhet, fortsätter hon och riktar sig mot Wendla Karlsson.

Det är 35 år sedan Wendla började jobba som danspedagog. Under årens lopp har hon mött många unga tjejer och fått många förtroenden. Det väckte viljan att göra en föreställning om psykisk ohälsa och den här gången var det hon som kontaktade Torbjörn Ohlsson som skrev en historia utifrån Wendlas idé.

– Han vill inte kalla det bok, men det blev nästan en bok, säger hon.

Dansstudions instruktörer har sedan tagit varsitt kapitel och gjort dans av historien. Hårdrocken löper som en röd tråd genom föreställningen, i den finner Zara styrka.

– Hon hittar trygghet i musiken, säger Märeta Englsperger-Raswill.

– Trots att hårdrocken följer med genom hela förloppet går det från mörkt till ljust, säger Emelie Sjölund som spelar Zaras enda vän.

Ett avgrundsvrål avslutar den danssekvens ur föreställningen jag får se, en scen som är fylld av ångest och oro. Uttrycket "att klättra på väggarna" ligger nära till hands. Men dansarna är noga med att påpeka att den historia som börjar i ett övergrepp slutar ljust.

– Vi vill beröra positivt, inte bara negativt, säger Jennifer Korsgren.

Publiken får också tillgång till Zaras fiktiva dagbok:

– Det är väldigt spännande, det blir djupt, säger Märeta Englsperger-Raswill om mötet mellan dans och text.