Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wanted: Weapons of Fate

/
  • Grin har lyckats skapa en filmisk upplevelse.
  • ”Wanted: Weapons of Fate” är knappast       ett spel som kommer att revolutionera genren, men är definitivt ett bevis på att Grin är en av Sveriges bästa och intressantaste utvecklarstudios just nu.

(Grin/Warner Bros Interactive)
Ålder: 18+
Format: Xb 360, Ps3, pc
Genre: Tredjepersonskjutare
Betyg: 4

Annons

Att filmens och spelens världar möts blir allt mer vanligt. I höstas hade actionfilmen ”Wanted” premiär och nu får den en uppföljare i och med det strategiska actionspelet ”Wanted Weapons of Fate”.

Handlingen i spelet är en direkt fortsättning som börjar bara några timmar efter slutscenerna i filmen. Wesley Gibson har tagit steget från en trist tillvaro som kontorsslav till att, liksom sina föräldrar, viga sitt liv åt en karriär som yrkesmördare i ett Internationellt brödraskap av lönnmördare.

Snart uppdagas det att Wesley själv riskerar att bli måltavla för delar av organisationen och genom spelet får vi följa hans jakt på brödraskapets ledare, The Immortal (den odödlige) samtidigt som vi får fler detaljer kring hans förflutna.

Filmen ”Wanted” bjöd på en rejäl dos skjutglad Matrix-inspirerad action och spelet är inget undantag. De intensiva eldstriderna bjuder på en rad häftiga finesser. Det gäller att utnyttja omgivningarna för att skaffa fördelar gentemot dina fiender.

Man lånar friskt från spel som ”Gears of War” och ”Killzone”. Det gäller alltså att ta skydd bakom föremål och avancera snabbt för att flankera sina fiender. Dessutom så har man specialförmågor, som att skjuta runt hörn, till sitt förfogande. Resultatet är en tredjepersonsskjutare som både bjuder på en skön mix av intensiv action och strategiskt tänkande.

Grin har lyckats skapa en filmisk upplevelse som känns som en logisk fortsättning på filmen. I mångt och mycket påminner det om EA:s James Bond-spel, fast med mer intressanta actionmoment.

Grafiken och röstskådespeleriet håller hög klass och bidrar till att förstärka känslan av interaktiv film. Tyvärr så finns det vissa inslag längre fram i spelet som förtar de strategiska sidorna av spelet. Att man lär sig skjuta runt hörn gör att man kan hoppa över flankeringsmomenten och det gör skjutandet mer rutinmässigt.

Sammantaget så bjuder ”Wanted: Weapons of Fate” på välgjord, underhållande licensaction. Det är knappast ett spel som kommer att revolutionera genren, men det är definitivt ett bevis på att Grin är en av Sveriges bästa och intressantaste utvecklarstudios just nu.

Mer läsning

Annons