Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Waldorfförskola på Frösön firar 20 år

Waldorfförskolan Solskatten på Frösön bjöd under lördagen in barn som tidigare gått där till öppet hus eftersom förskolan i år fyller 20 år.

– Pulkabacken känns mycket mindre nu än den gjorde när jag var liten, noterar 13- åriga Lukas Jonsson som knappt har varit tillbaka sedan han började skolan.

Förskolan drivs av en privat stiftelse bestående av föräldrar och personal. Där utgår man från samma läroplan som på en vanlig förskola men jobbar utifrån Waldorfpedagogiken. Den handlar mycket om att barnen ska få leka och vara med och uppleva saker tillsammans med de vuxna.

– Det kan till exempel vara så att man bakar tillsammans, säger Ulrika Bitén som har jobbat där sedan starten.

Till lördagens öppna hus har personalen tagit fram foton från förskolans 20 år som de hängt upp och samlat på olika ställen som återvändarna kan titta på och minnas sin tid där.

– Det är frågan om jag kommer att känna igen alla, funderar Ulrika.

Förskolan och dess pedagogik har under årens lopp blivit väldigt populär och har nu har fått en kötid på två år. Ulrika tror att en av anledningarna till den växande populariteten kan vara att barngrupperna är mindre och det var något som var viktigt när familjen Jonsson/Andersson bestämde vart deras barn skulle gå.

– Vi var noga med att vi ville ha små grupper och sedan gillade vi att de var ute mycket, berättar Catharina Andersson när hon kommer tillbaka med sina, nu 11 och 13 år gamla barn.

I Waldorfpedagogiken ingår det att skapa rutiner så barnen får en kontinuitet i tillvaron. Det handlar då om dagsrytm, veckorytm och årsrytm. Med veckorytmen kan det till exempel handla om att man målar en viss dag och att det är utflykt en annan och det har Mai Jonsson tagit vara på.

– Det bästa var utflykterna på torsdagarna, säger 11-åringen.

För att barnen ska lära sig årsrytmen arrangerar de olika fester under året. På hösten har de till exempel en skördefest där barnen får hjälpa till att skörda grönsaker i förskolans närbelägna grönsaksland.

– Genom att byta sagor och sånger lär sig de äldre barnen efter några år vilken fest det är vi går mot, berättar Ulrika Bitén.