Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Volvo i lyxförpackning

Tycker du att det är alldeles för trångt i baksätet i en vanlig Volvo S80, men är rädd för att grannarna skulle bli gröna av avund om du parkerade en limousine på garageuppfarten? Då ska du satsa på en Nilsson 300 som är både diskret och rymlig. Enda kruxet är att priserna börjar på 800 000 kronor.

Annons

Under de senaste åren har intresset för mer diskreta lyxbilsmodeller ökat, vilket beror på att ägarna inte vill dra uppmärksamhet till sig.

– Det handlar om säkerhet, de vill inte sticka ut i onödan. Därför erbjuder vi modellen Nilsson 300 med olika grader av skydd som till exempel bepansring, skyddad bränsletank och punkteringssäkra däck, säger Per Dahlström som är vd på Nilsson Special Vehicles.

Nilsson 300 är i grund och botten en Volvo S80 som blivit förlängd med 300 millimeter. Även om detta inte låter mycket gör det underverk för benutrymmet i baksätet som blir nästan lika bra som i de riktigt långa limousinerna.

Eftersom bakdörrarna förlängts med 150 millimeter går det som en dans att ta sig in och ut bak, däremot är insteget till förarplatsen detsamma som i en vanlig Volvo S80.

Sparsmakat. Hela kupén andas sparsmakad lyx där sätena är skräddarsydda med anilinläder samtidigt som träpaneler ger en ombonad känsla.

I standardutrustningen ingår det mesta som behövs, men det går även att välja till ett så kallat ambassadörspaket med kylskåp, inbyggd tv i nackstöden samt elektriskt manövrerade fotstöd. I de fall kunderna beställt en skyddsklassad bil skeppas fordonet till ett tjeckiskt armeringsföretag som armerar och förstärker karossen enligt kundens önskemål. Därefter kommer fordonet tillbaka för att färdigställas inför leverans.

Risktagande. Kunderna kan inte välja några andra motorer än dem som finns till vanliga Volvo S80, men värstingmodellen med V8 AWD brukar sällan göra någon besviken. För den som hellre håller i slantarna finns etanolmotorn 2,5 Flexifuel, dieselmotorn D5 samt den pigga bensinturbon T6 att välja mellan, alla utrustade med automatlådor.

Att bygga exklusiva bilar är lite av ett risktagande eftersom marknaden är konjunkturkänslig. Under de senaste åren har många kunder valt att förlänga sina leasingkontrakt i stället för att byta in bilen mot årets modell.

– När det gäller limousinerna går de flesta på export till Storbritannien, Indien och Etiopien. Men det rullar även en hel del av fordonen även här, säger Per Dahlström som inte vill avslöja vilka kunder som glider runt i företagets modeller.