Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Visita hjärta Alliansen

Annons

McDonalds vid järnvägsstationen i Sundsvall kommer enligt den nya basen att ha öppet dygnet runt året runt. Jag gläds över att hamburgarföretaget vågar. Jag gläds lite extra eftersom restaurangbranschen i år gett sig in i valrörelsen på ett ovanligt oblygt sätt.

I Visby har många av krogarna affischer om det man kallar dubbelstöten, alltså sossarnas förslag att låta restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften för unga återgå till den allmänna nivån.

Jag är i och för sig inte förvånad över att en bransch försvarar de privilegier man lyckats uppnå.

I ärlighetens namn skulle jag också protestera om man ville avskaffa presstödet till andratidningarna. Jag tycker att jag har argument för presstödet, som mångfald i åsikts- och nyhetsförmedling, men jag skulle säkert protestera även utan de argumenten. Var och en är sig själv närmast.

Men restaurangbranschen då? De pekar ju också på jobben! Problemet där är att vi inte sett några effekter av dessa subventioner.

Vi har inte fått lägre priser och i den mån vi har fått fler jobb, så går det lätt att räkna ut att vi kunde ha fått betydligt fler jobb om vi undvikit de allmänna subventionerna för att i stället satsa dem i offentlig sektor och på unga som i dag står utan jobb.

Stödet till branschen har i stället blivit en ren subvention av ägarna till de restaurangkedjor som redan hade många unga anställda.

Till detta ska läggas en uppseendeväckande ful taktik som går ut på att skrämma sina anställda med att de blir utan jobb om de rödgröna vinner valet.

Först ut var ägaren till restaurangkedjan Max, som i vintras skickade brev till sina anställda med en varning för vad en röst på sossarna skulle betyda för de anställda. Jag fick i vintras en liten dikt med rubriken Max hjärta alliansen, av en Maxanställd som kallar sig Skånske Arne. Den går så här:

”Jag jobbar på Max och vänder kött

De vill inte att jag röstar rött Vd:n är det synd om, han är ingen knös

Han säger: Vinner V och S blir jag arbetslös

Hundra mille räcker ej

då får han sparka mej

Mycket vill ha mer så det må va hänt

Jag går till en annan skräpmatsproducent”

Denne VD har senare backat en del. Han tvingades väl om inte annat inse att inte så få väljer bort företag som tar partipolitisk ställning på detta sätt. För Max del handlar det dessutom om en landsända där Socialdemokraterna står starka.

Fast branschorganisationen Visita, med förra Centerledaren Maud Olofsson i spetsen väljer att inte fatta.

De satsar miljoner sin kampanj. De hoppas väl att en eventuell ny regering inte ska vara långsint. Så långt har de nog rätt. Besöksnäringen är viktig för varje regering. Men våra skattepengar måste användas effektivt. För jobbens skull.