Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Visita (C) larmar vidare

Annons

Besöksnäringens branschorganisation Visita liknar mer och mer alliansens egen PR-byrå. Vd:n har varit moderat kommunpolitiker, informationschefen har haft toppositioner hos Moderaterna, presschefen har varit pressekreterare i Centerpartiet. Ordförande är förre centerledaren Maud Olofsson, som i sin nya roll därmed är huvudansvarig för Visitas kampanj "dubbelstöten", vars syfte är att försvara sänkningen av restaurangmomsen, Maud Olofssons egen reform från tiden som näringsminister. I kampanjen som kostar 12 miljoner varnas även i högt tonläge för att en rödgrön regering kommer att göra mängder av ungdomar arbetslösa genom att återställa arbetsgivaravgiften för unga.

Sällan har politiska partier så ogenerat bedrivit en politisk kampanj utan att själv stå som avsändare. I veckan trappas kampanjen upp med radiojinglar och bioreklam.

I tisdags presenterade Visita egna beräkningar som sägs visa att sänkningen av restaurangmomsen skapat 7 500 jobb. Siffran grundas på branschens ökade lönekostnader omräknat till heltider. Men är det nyanställningar, eller är det redan anställda som fått högre lön och fler timmar? Det vet Visita lika lite som någon annan. På Hotell- och restauranganställdas a-kassa har man i varje fall inte märkt någon minskad arbetslöshet. Den har legat konstant på 9 procent sedan 2010.

Det är alltså gissningar som ligger till grund för Visitas högljudda avskräckningskampanj. Konjunkturinstitutet erkände åtminstone att de gissade i sin rapport i vintras. Deras gissning var att sänkningen av restaurangmomsen gett 4 000 jobb.

I Finland vet man mer. Där har det gått fyra år sedan restaurangmomsen sänktes. I dag kan forskarna konstatera att de positiva effekterna lyser med sin frånvaro.

Hamburgerkedjan Max vd Rickard Bergfors varnade i ett brev till sina anställda för en "fullständig katastrof" för restaurangbranschen om det blir ett maktskifte i höst. Bergfors sitter i Visitas styrelse. Max ägare tog ut 100 miljoner i vinst 2012. Hur stor del som kom från momssänkningen och hur stor del som kom från en kraftigt ökad hamburgerkonsumtion bland svenskarna - det kan vi bara gissa.