Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vintern kommer, låt oss värma oss med bluesmusik!

Annons
Vet ni om att det blir ett härligt musikevenemang på Fröjdholmen nästa sommar? Ni har annars gott om tid att kolla in vad som ska hända. Föreningen SwedenMali Voices bestående av eldsjälar i Östersund och Mali (kolla kartan Afrika!) planerar då den första festivalen, nästa blir i Mali, bluesens ursprungsland, och målet är att ge och få av varandras kultur, musik och konst. Sen blir det vartannat år här och där, så länge vi lever! Nu på lördag den 1 nov träffas en projektgrupp på Storsjöteatern och på kvällen blir det musikfest som en liten försmak.

Annars är jag mycket förvånad och lite förbannad att allt ska vara så svårt och krångligt. Jag lät installera en täljstenskamin i en öppen spis. Min hyresgäst ville hålla elräkningen nere. Installationen skulle givetvis besiktigas och godkännas, fattas bara. Det var bara kruxet att det gick inte att komma fram till sotarbolagets centralväxel och något annan möjlighet gives inte. Tre gånger à 15 minuter satt jag och lyssnade till ”Du är fortfarande placerad i kö.” Inte e-post, inga mobilnummer, allt är kopplat centralt. Jag skickade ett snyggt vykort och föreslog att en sotare med behörighet skulle komma och 1)besiktiga 2) sota mina två spisar där jag själv bor. Samtidigt, eftersom fastigheterna ligger intill varandra. Centraltelefonisten ringde upp och tackade hjärtligt för kortet men kunde inte lova någon sådan rationell behandling av ärendet. Hon visste absolut inte när något av mina önskemål kunde uppfyllas. Hon skulle höra av sig i en fjärran framtid. Absolut säkert var att det var olika befattningshavare och olika kösystem på mina båda ärenden. Hur kan man jobba så orationellt? Undra på att det blir dyrt, men det är ju jag som betalar.


Mer läsning

Annons