Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinstintresset i skolan måste väck

Annons

Att Greger von Sivers, friskole-vd, vill skydda sina fina elever från jobbiga adhd-barn, är inte det värsta med Uppdrag Gransknings reportage. Rötägg finns i alla branscher. Det värsta är att det är rationellt för friskolor att resonera precis som von Sivers. Risken för att bli avslöjad är minimal, medan stora värden ligger i att diskret försöka optimera elevsammansättningen. Barn med särskilda behov kräver mer tid och resurser, och ett utmärkande drag för friskolorna är deras strävan att hålla nere personalkostnaderna; lärartätheten är lägre jämfört med kommunala skolor, liksom tillgången på speciallärare.

Forskare vid Stockholms universitet har visat att föräldrar använder det fria skolvalet till att placera sina barn i skolor med få invandrare. Och eftersom kunden alltid har rätt gäller det att ge kunden vad den vill ha. Det är helt enkelt bra för affärerna att minimera antalet barn med invandrarbakgrund och särskilda behov. Att förfarandet bryter mot lagen är bara ett bevis på hur starkt vinstintresset är.
När Uppdrag Granskning frågade 50 skolor om de kunde ta emot en välartad flicka, svarade 27 av 50 skolor att hon var välkommen. När samma fråga ställdes om en stökig invandrarpojke, ville bara hälften av de skolor som var positiva till flickan ta emot pojken. Resultatet talar sitt tydliga språk.
Upprördheten måste dock vändas åt rätt håll. Greger von Sivers och hans elevsorterande kollegor är bara ett symptom, det är systemet i sig som är det verkliga problemet: kombinationen av vinstmaximering, fritt skolval och fri etableringsrätt.

Därför blir man allvarligt oroad när utbildningsminister Björklund fortsätter att framhärda att lösningen på skolhaveriet stavas nya kontrollfunktioner. I ett desperat försök att visa sig handlingskraftig, låter Björklund antyda att han vill att Skolinspektionen ska inspireras av den grävande journalistikens arbetsmetoder, och liksom nästla in sig i skolor för att avslöja avarterna. Låta skolbyråkrater begagna metoder som polisen använder för att infiltrera den organiserade brottsligheten.
Det är en absurd tanke. Men talande för en politiker som vägrar att se grundproblemet. Nämligen att vinstintresset håller på att föröda skolan.