Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viltolyckorna i fokus

Under fredagen genomförde Motormännen i Jämtland sin återkommande höstkampanj om viltolyckor i trafiken.

Annons

Tidigare år har Motormännen i Jämtland stått vid de vägsträckor där viltolyckor varit flest, men i år valde man en annan strategi.

– Vi når fler folk på det här sättet, säger Stig-Björn Sundell, Motormännens vägombud i Jämtland, som under fredagen pratade med bilister i centrala Brunflo. Bilisterna fick information hur man undviker olyckor på bästa sätt och hur de ska tänka vid en kollision med vilt.

– Det är bra med extra information, särskilt i brunsttider. För några år sedan blev jag vittne till en viltolycka då bilen framför mig körde på en älg, säger Benny Grahn som fick med sig en viltdjursmarkering att förvara i bilen.

Ett stort problem är att enstaka bilister åker helt ensamma på vägar i länet enligt Stig-Björn Sundell.

– Vi bilister i Jämtland är extra utsatta jämfört med södra Sverige. Det kan dröja flera timmar innan någon annan bilist kommer om vi har krockat med något vilt på nattetid, säger han.

Motormännen i Jämtland förespråkar viltstängsel vid de olycksdrabbade viltövergångarna på vissa sträckor längs E14 och E45. Men Trafikverket anser att det saknas resurser.

– Jämtland får inte mer än en tredjedel av Trafikverkets resurser jämfört med exempelvis Blekinge. Men det är liv det handlar om. Och vad kostar inte en sjukhusvistelse med rehabilitering? säger Stig Sundell.

Enligt Stig Sundell är många bilister engagerade i viltolycksfrågan där en del vill ha hastighetsbegränsningar i stället för viltstängsel. Det gäller bland annat i Orrviken och Digernäs.

– Men hastighetsbegränsningarna hjälper inte har det visat sig. Folk struntar i dem på nätterna när det kör ensamma på långa sträckor. Däremot ska vi ha sänkta hastigheter vid viltövergångarna, säger han.