Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill klättra på skolgården

Klass fyra på Hansåkerskolan tyckte det blev mycket konflikter på den åldrade skolgården. De skrev ett medborgarförslag om förbättringar.

Annons

En klätterställning står högst upp på den önskelista som klass fyra på Hansåkerskolan satt samman. Listan har sedan skickats in till kommunchef Gun Fahlander som ett medborgarförslag. Frågan ska behandlas på tisdagens kommunstyrelsemöte.

Att just klätterställningen kommer högst upp beror på dess mångsidighet berättar klassen. Den kan användas på många olika sätt, som exempel kan man leka tagare i den, klättra på den och hoppa ner i snöhögar på vintern.

Medborgarförslaget har sin grund i att klassen tyckte det var stökigt med mycket konflikter på rasterna.

– Vi försökte komma fram till vad vi skulle kunna göra för att förbättra miljön på skolgården, säger Bodil Wikström, som är lärare i klassen.

Först sökte klassen finansiering från Nissefonden, men svaret dröjde. För att ta saken vidare skrev de gemensamt det medborgarförslag som nu ska behandlas.

I förslaget skriver eleverna att den nuvarande skolgården är tråkig och trist, nästan helt utan grejor. Den enda investering i lekmiljön som gjorts på senare år är den linbana som skolan fått av intresseföreningen Stuguns framtid. Däremot har de blivit av med lekyta och redskap när en del av skolgården togs i anspråk och inhägnades åt en nystartad förskoleavdelning.

Av de åtta punkter som finns i förslaget prioriterar barnen en klätterställning modell större högst. Som god tvåa kommer en konstgräsyta på den gamla fotbollsplanen och nya mål eller en gungställning, gärna en stor kompisgunga.

– Vi hoppas på att de kommer göra något, säger Hanna, som går i klassen. Och vi hoppas att det går fort.