Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vildhästen fyller 50

Den slog ned som en bomb i bilvärlden. När Ford Mustang visades upp i New York våren 1964 tappade folk fullkomligt hakan, och den smäckra sportkärran blev en trendsättare för det kommande halvseklet.

Annons

Den ungdomliga muskelbilen slog alla tänkbara försäljningsrekord, alla älskade den lätta fyrsitsiga bilen med den sportiga framtoningen. Hela 22 000 exemplar såldes bara under premiärdagen.

– Jag blev kär i den redan då. Mustang var en helt ny typ av bil, en tuff bil i bra storlek till en rimlig kostnad, sammanfattar Tord Jönsson, ordförande i Classic Mustang Club Sweden.

Det ganska låga baspriset kom sig av att modellen var ett budgetbygge som hade lånat massor av komponenter från fabrikens andra modeller Falcon och Fairlane. Det gjorde att den blev enkel att arbeta med för mekaniker och tacksam att ta in för återförsäljare, som inte behövde investera i mängder av nya reservdelar.

Och tack vare en omfattande tillbehörslista kunde bilen utrustas och byggas om efter behov. Det fanns en Mustang för alla, för mamma, pappa, tonårsbarnen och till och med farmor och farfar. Greppet gick hem och när 1965 var till ända hade nästan 681 000 exemplar hittat sina ägare.

Det satte förstås fart på konkurrenterna. Plymouth vässade sin Barracuda, Chevrolet presenterade Camaro och Pontiac satsade på Firebird. Snart hade var och varannan biltillverkare i USA en egen pony car, som biltypen kallades, och ett kubikkrig tog fart med allt biffigare motorer. Det fick ett abrupt slut i början av 1970-talet på grund av oljekris och allt striktare miljökrav.

Då tog Ford ett steg tillbaka. Lanserade Mustang II, som var en mindre och billigare kärra baserad på Pinto. Den sålde bra även om det inte skulle dröja länge innan bilarna återigen fick mer effekt. På 1980-talet blev Mustang även fulare och mindre sportig, vilket emellertid styrdes upp under följande decennium då modellen fick en modernare och mer strömlinjeformad look.

– Själv tycker jag bäst om Mustang från den första generationen. Den är en lättmekad 60-talare med en historia. Alla har en relation till den, fastslår Tord Jönsson som kör en silverfärgad 1966:a.

Och så verkade även utvecklingsteamet på Ford ha resonerat. Den femte generationen av modellen blev 2005 en nostalgisk tillbakablick mot just 1960-talet. Äntligen såg Mustang ut som en Mustang igen.

Senare i år lanserar fabriken ännu en ny generation av sin klassiska bil. Ett nutida bygge som inte saknar uppenbara retrodrag.

Det är bara att gratulera på 50-årsdagen.