Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi har vår egen berg- och dalbana här"

Ambulansen vill inte ta den vägen för det är risk för patienters hälsa och skadorna på bilarna klassas som krock med vägbana.

Nu har de boende utefter väg 801 tröttnat på vägens standard och kräver att Trafikverket gör något.

Annons

Väg 801, en fem mil lång väg som handgrävdes mellan åren 1935 och 1936. Men sedan vägens glansdagar på 1930-talet har mycket förändrats. Vägen var från början konstruerad för att tåla 2500 kilo, inte långtradare med släp eller lastbilar. Genom åren har vägen blivit allt sämre, och sämre. I dag anser byborna som bor längs vägen att den är så pass dålig att den hindrar deras livskvalité.

– Vi behöver inte åka till Gröna Lund, vi har vår bergochdalbana här, säger Gunnar Larshow, bybo i Hillsand.

Tillsammans har bybor och trafikanter längs vägen nu skrivit ett brev till Trafikverket där de helt enkelt undrar vad myndigheten tänker gör åt vägen.

– Vägen hyvlas av i bland men grundproblemet är ju kvar. Vägen behöver ju göras om från grunden, för hyvlar de till exempel för mycket ja då kommer de ner till fyllnadsmassorna som består av stora stenar, stubbar och lera, det är ju en handgrävd väg, säger Tage Zakrisson, bybo i Hillsand.

Tage berättar om det tillfälle då hans fru blev sjuk och de fick kalla på ambulans. Det slutade med att ambulanspersonalen fick tillkala en helikopter.

– De vägrade att ta med henne för de menade att vägen var så dålig så instrumenten i ambulans inte skulle fungera och det skulle vara en risk för henne, säger Tage.

Yvonne Eriksson flyttade tillbaka till barndomsbyn Hillsand från Uppsala för två år sedan. Hon säger gång på gång att området är så vackert. Men det är det där med vägen som ställer till det.

– Det låter ju så fint, hela Sverige ska leva. Men när man inte gör något åt vägarna då vill inte ens turisterna ta sig ut hit, husvagnar vänder efter halva vägen, säger hon.

Byborna har även haft problem med försäkringsbolagen vid några tillfällen. Skador klassas som krock med vägbana och då är det ansvarig, i det här fallet Trafikverket, som ska står för kostnaderna.

– Vi vill ha en bra grusväg, ja det vill vi ha, säger Yvonne.

– Ja nu tänker vi inte ge oss, säger Gunnar.

Förutom brevet har de också samlat in 516 namnunderskrifter från folk som vill att vägen ska bli bättre. Allt det har de postat till Trafikverket.