Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi har testat Xbox Kinect

Det tog ett tag för Microsoft att reagera på Nintendos succé med rörelsekänsliga spel men väntan har långt ifrån varit förgäves.

Annons
Det tog ett tag för Microsoft att reagera på Nintendos succé med rörelsekänsliga spel men väntan har långt ifrån varit förgäves. Kinect levererar från start.

Nintendo förändrade tv-spelsmarknaden totalt när de lanserade sin Wii. Spelmaskinen var främst riktad till ovana spelare och familjer. Konceptet var enkelt, alla ska kunna spela. De stora jättarna Microsoft och Sony satsade på prestanda, Nintendo på bredd. Under hösten 2010 är Microsoft och Sony redo att ta upp kampen med Nintendo om barnfamiljerna. Sony lanserade i dagarna sin version, Playstation Move. Vi har tittat närmare på Microsofts variant Kinect.

Inför utmaningen att ta tillbaka den mer ovana spelpubliken valde Microsoft och Sony att gå två olika vägar. Playstation Move är Wii på stereoider, med en väldigt Wii-lik kontrol. Microsoft tog den andra vägen och plockade helt bort kontrollen. Med systemet Kinect som bygger på en kombination av en kamera, en RGB-sensor och en IR-sensor går det att spela med kroppen som redskap. Kamerastyrda spel har inte direkt rosat marknaden med några supertitlar, snarare har de få spel som nyttjat kameran känts mer som plojspel. Det kommer att ändras nu.

Det mest slående med spelen är hur precist spelet registrerar kroppsrörelser. Om du till exempel ska springa 100 meter kommer du springa fortare om du har högre knäuppdragningar. När du jobbar med din personliga tränare i Your Shape: Fitness Evolved så får du bassning om du fuskar. Dessutom jobbar Kinect i djupled. Den känner av om du kommer närmare kameran och det gör att "spelytan" blir mer tredimensionell.



När Kinect släpps är det med ett femtontal tillgängliga i butik. Innan jul hoppas Microsoft på att ytterligare tio har kommit ut. Större delen av spelen är utvecklade av utomstående studios. Men spelen som mest liknar Wiis partyspel står Microsoft själva för.

Av de spel vi fick testa var det främst Dance Masters som imponerar. Det känns som mer än bara ett högupplöst partyspel. Här gäller det att dansa efter en koreografi baserade på licenserad dansmusik. Men inte heller här går det att fuska. Spelet säger till dig när du gör fel men är väldigt pedagogiskt upbyggt. Det går att sakta ner farten om du inte hänger med och de delar av din kropp som enligt spelet inte hänger med lyser röda på skärmen. Det börjar med enkla sidosteg och handklapp men om man krämar på blir det väldigt avancerade stegrörelser. Det är grymt beroendeframkallande med en väldigt anpassningsbar inlärningskurva.

I övrigt verkar tidigare nämnda Your Shape kunna bli en tidig killer-app till Kinect. Med möjlighet att lära sig grundläggande träning, träna Tai Chi, tävla mot sina tidigare resultat och framför allt en kaloriräknare som hela tiden uppdaterar dig på hur mycket du har bränt är det ett brett spel.

Även det övergulliga Kinectimals kan bli en storsäljare. Här ska man uppfostra och leka med gulliga ungar till olika stora kattdjur som tigrar, lejon och leoparder. Men det går även att köpa gosedjur på riktigt som via en Kinectkod på prislappen kan "läsas" in i spelet. Med en sådan tydlig målgrupp i låga åldrar är det konstigt att man ännu inte ordnat med en svensk textning. Men det är å andra sidan inte slutkoden som vi fått titta på, så det kan ju komma att ändras.

De övriga spelen känns visserligen rätt roliga som partyspel, men de avviker inte överdrivet mycket från varandra eller från konkurrenternas alternativ. Det Wii Sports-liknande Kinect Sports innehåller   Bowling, Boxning, Sprintdistanslöpning, Längdhopp, Spjut, Diskus, Häcklopp, Pingis, Fotboll och Volleyboll. Av de koder som var klara fick vi testea Bowling, Spjut, Längdhopp, Sprintgrenarna och Fotboll. Inga av spelen gav några tyngre "Aha"-upplevelser utan var enkla partyspel.

Priset i butik rekommenderas till runt 1500 kronor för Kinect plus Kinect Adventures. Priset på spelen kommer ligga runt 400-500 kronor. Har man en Xbox finns det nu ingen direkt anledning att köpa en Wii. Men har man inget spel alls kommer Wii fortfarande vara den billiga versionen. Förmodligen kommer det här inte bli en Wii-dödare, prisbilden är fortfarande för hög för det, men däremot kommer det nog få en del mer vana spelare att pröva på och gilla de rörelsestyrda spelen. För den som har svårt att komma iväg till gymmet kan en halvtimma extra framför sin Xbox Kinect bli ett sätt att hålla koll på fysiken.


/Anton Bjurvald

Prylportalen.se