Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Verkstad måste backa från dyr bilreparation

En bilverkstad på en ort i Bräcke kommun ska kompensera en missnöjd kund i Söderhamn.

Annons

Det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat att rekommendera bilverkstaden, efter en tvist om en bilreparation.

Det handlade om byte av grenrör och trasig topplockspackning.

När kunden fick tillbaka bilen gick den inte som den skulle, varför han lämnade in den på nytt. Det visade sig då att kolvarna var brända och att motorn rasat.

Bilverkstaden beställde då en ny motor och satte in den men bilen gick ändå inte bra.

Företaget uppmanas återställa bilen till det skick den var efter den först utförda reparationen, samt att sätta ned sitt ersättningskrav.

Nämnden anser att verkstaden, när bilen lämnades in på nytt efter första reparationen, borde ha avrått kunden från att gå vidare med omfattande och kostsamma reparationsåtgärder.

Enligt konsumenttjänstlagen har nämligen näringsidkaren en sådan skyldighet att avråda en konsument från att låta utföra en tjänst som med hänsyn till priset, konstaterar nämnden i beslutet.

Bilverkstan begärde 26 000 kronor för material och arbetskostnad. Kostanden för den första reparationen skulle uppgå till 8 000 kronor.

Annons