Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vem säger nej till bonuspoäng?

Annons

Med jämna mellanrum sänker sig en flygmaskin med lite annorlunda utseende ner genom molnen ovanför Frösön. De brukar dyka upp vartannat år ungefär, uppstickarna som kommit för att utmana SAS på linjen Stockholm-Östersund.

Oftast beter de sig som snöflingor i maj, knappt hinner de landa innan de är borta igen.

Nu är det Malmö Aviation som gör ett försök. Nyligen öppnade de en ny linje mellan Frösön och Bromma.

Etableringen är långsiktig, säger pressekreteraren Henrik Löfberg. "Vi är i Östersund för att stanna". Har vi hört det förut? Raden av bolag som lämnat Frösön med svansen mellan landningsställen är lång: Nordic East, Nordic European, Fly Nordic, Fly Me, Norwegian, Nextjet, Östersundsflyg. De kommer och går. Köps upp, byter namn eller återuppstår som en del i någon tillfällig allians, lika flyktig som flygbränslet i en Fokker. Det är så branschen fungerar.

Det finns förstås många anledningar till att uppstickarna blivit kortlivade, men en stark faktor bakom SAS suveräna ställning heter Eurobonus, lojalitetssystemet som är konstruerat för att ge en diskret personlig vinning för passagerare som inte behöver bry sig om vad flygstolen kostar: affärs- och tjänsteresenärerna.

En flitig kund kan hamstra bonuspoäng till en semesterresa med familjen till Seychellerna eller något annat trevligt ställe. Det finns arbetsplatser som infört restriktioner och privata bonusresor är skattepliktiga, men det förutsätter att resenären rapporterar sin resa till arbetsgivaren och att arbetsgivaren redovisar till Skatteverket.

Bonussystemet är som ett klassamhälle i miniatyr. Längst upp tronar de hemliga medlemmarna i lyxklubben Pandium, personligt inbjudna av SAS vd Rickard Gustafson. Vi talar inte om kreti och pleti här, utan näringslivets absoluta toppar, Wallenbergare och andra.

I Pandiumklubben är servicen och förmånerna snäppet bättre än i Eurobonus guldklubb. Ändå är inte alla nöjda. När SAS bytte ut glasflaskorna med champagne mot mousserande vin i plastflaskor på Europaflygningarna hörde flera arga Pandiummedlemmar av sig och klagade, avslöjar Dagens Industri.

Men även om VIP-kulturen är stötande så är den allvarliga sidan av saken att trohetssystemen riskerar att hindra nya bolag från att ta sig in på marknaden. När Nordic East startade en lågprislinje för EU-pendlare mellan Stockholm och Bryssel lyckades de locka 190 passagerare. Totalt. På ett halvår.

Det är svårt att hitta andra förklaringar än omsorgen om de egna bonuspoängen.

2001 förbjöd marknadsdomstolen SAS att använda Eurobonussystemet. Bedömningen var att det satte konkurrensen ur spel. 2009 blev det fritt fram att återinföra det igen. Då ansågs inte SAS ha en lika dominerande ställning längre.

I Östersund har de flitigaste flygpendlarna haft många möjligheter att gynna uppstickare genom åren. Men efter ett tag har alltid SAS varit ensamma på banan igen.

Malmö Aviation säger sig ha ett starkt lokalt stöd för sin nya linje. Företag och organisationer har bundits upp genom avtal. Det faktum att de flyger till Bromma med ett mindre plan gör att de har förutsättningar att överleva, menar bedömare.

Det återstår att se. Vi kan bara säga, lycka till. Östersund behöver bra flygförbindelser med Stockholm. Det behövs en konkurrent som tvingar SAS att anstränga sig.

Men att konkurrera med ett trohetssystem som bygger på trohet mot den egna plånboken kommer inte att bli lätt.