Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vd kritisk till ersättning

Människor som inte vistas i sina hus borde inte ha rätt till ekonomisk ersättning vid strömavbrott. Det anser Sten-Olov Salomonsson som är vd för Härjeåns nät.

Annons

Det har gått mer än en vecka sedan stormen Ivar drog över länet och skapade stor förödelse på sina håll. Tusentals människor blev utan ström och för många blev avbrotten långvariga.

Att laga elnätet kommer att kosta stora pengar för elnätsföretagen. Men en kanske ännu större kostnad är de många avbrottsersättningar som bolagen är skyldiga att betala sina kunder vid strömavbrott som har varat mer än tolv timmar.

Och det är reglerna för avbrottsersättningen som Sten-Olov Salomonsson är kritisk till. När stormen Dagmar drog förbi för ett par år sedan fick Härjeåns betala i cirka 30 miljoner kronor till sina kunder. En stor del av summan gick till kunder som äger fritidshus.

– Femtio procent av våra kunder är fritidshusägare. Som reglerna är nu betalar vi ut ersättning till massor med fritidshus där det inte bor några människor. Om man inte är i huset och inte beroende av el borde man inte få någon ersättning. Det finns de som har sina huvudbrytare avslagna och ändå får ersättning. Det tycker jag är fel, säger Härjeåns vd.

Sten-Olov Salomonsson har inget emot att de som bor och lider skada av strömavbrott ska få ekonomisk kompensation.

– De som är beroende av el ska ha ersättning. Men de borde åtminstone kunna påvisa att de har varit i huset och då få ersättning.

Härjeåns vd anser att systemet med avbrottsersättning skulle kunna utformas annorlunda.

– Jag tycker att bolagen i stället skulle tvingas betala pengar till en pott som sedan skulle investeras i nätet.

Sten-Olov Salomonsson får medhåll från Jörgen Mattsson som är vd i elnätsföretaget BTEA.

– De här avbrottsersättningspengarna som vi betalar ut till varje kund, det vore fantastiskt bra om vi blev ålagda att satsa de pengarna i nätet i stället. Det skulle kunden bli mer nöjd med tror jag.

Jörgen Mattsson säger att nätbolagen redan i dagsläget har en press på sig att säkra elnäten mot exempelvis stormar men tror att pressen skulle öka om systemet gjordes om.

BTEA har ännu inte räknat ut vad förra veckans storm kostat. Men det handlar förstås om stora summor. Kostnaderna kan leda till att investeringar skjuts på framtiden. Till exempel projekt där elnätet ska säkras mot väderpåverkan.

– Vi måste laga nätet ordentligt innan vi kan börja med andra projekt. Det kommer att ta månader, säger Jörgen Mattsson.