Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varning för smutsig valkampanj

Annons

Partiledarna spelade större roll för valutgången 2006 och 2010 än någonsin tidigare. Valen hade tydliga drag av amerikanska presidentval. Den slutsatsen drar Aron Etzler, partisekreterare i Västerpartiet, i sin nya bok "Reinfeldteffekten".

"Trygge Reinfeldt" ställdes mot "Trötte Persson" 2006 och "Slarviga Mona" 2010. Den gamla sanningen om att svenskarna röstar efter politiskt innehåll snarare än person fick sig en törn.

Helt klart har politikernas personliga egenskaper blivit viktigare med åren. Se bara på den snabba utrensningen av Håkan Juholt, som först möttes av jubel i de egna leden för sina politiska ståndpunkter ("äntligen någon som talar klarspråk!") men sedan visade sig vara för sårbar för att stå pall för mediedrev och interna maktkamper. Det finns risk att sakfrågorna försvinner i en personfixerad valrörelse. Partierna kan förlora sig i taktiska upplägg och försök att smutskasta motståndarna. Men väljarna är inte dumma. Om de bestämt sig för att det är arbetslösheten och välfärden som är viktigast så kommer de att rösta på den som är mest trovärdig i de frågorna. Om Socialdemokraterna lyckas göra det tydligt vad som skiljer dem från Moderaterna kommer det att bli ett regeringsskifte efter nästa val.