Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varmgång i hjullager orsakade tågurspårning

Varmgång i lagerboxen i ett hjullager i vagn nummer 13. Där har ni anledningen till att ett 24 vagnar och 400 meter långt, runt 1 000 ton tungt godstågsätt vid 22-tiden på måndagskvällen drabbades av en av de mera våldsamma tågurspårningarna i modern tid i vårt län.

Annons

Strax efter det att tåget passerat bron över Gimån i Grötingsjöns utlopp gav lagret upp och vagnen kapsejsade.

Vagnens boggi hoppade på järnvägssyllarna som förstördes på en sträcka av över en kilometer innan vagnen knäade ihop och välte inne på det spårområde som tidigare var Grötingens järnvägsstation, ett par mil norr om Bräcke.

Vagnen slet med sig fyra vagnar som välte och blev liggande i ett djupt dike vid sidan av spåret.

Sammanlagt tio vagnar skadades vid händelsen

Lokföraren, som är i 30-årsåldern och hemmahörande i Långsele, hade just avslutat sin utbildning till lokförare och det här var hans premiärtur som ensam förare.

När en sån här sak händer märker lokföraren detta först genom att strömmen bryts när ledningarna rivs ner samt att nödbromsarna slår till när lufthuvudledningen genom tåget brister.

Tre kontaktledningsstolpar revs ner vid urspåringen.

Tåget kom från Dynäsfabriken i Ångermanland med en last som i huvudsak bestod av papper och tåget var på väg till omrangering i Gävle.

Fyra av vagnarna var olastade.

Olyckan inträffade alldeles framför Anna Lindström och Loffe Elofssons bostad i Grötingen.

De hade varit borta under kvällen och tog sig inte in i Grötingens by eftersom olyckståget täckte infarten.

Så småningom kördes loket och de främsta vagnarna bort och Anna och Loffe kunde ta sig hem.