Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Världens bästa konst” är värd massor av besökare

/
  • ”Världens bästa konst” är en utställning som får oss att ställa frågor. Gå dit och sök dina egna svar! Foto: Ulrika Andersson

Konst i regnet. I lördags skulle Galleri Tängtorpet visa performance ute. Det var inte lätt att få till. Men helt plötsligt slutade det regna för en stund.

Annons

Ja, på Tängtorpet firar man tio år med konst i sommar. Då, vid öppnandet, som nu handlar det om tre kvinnliga konstnärer från Ås. Under temat ”Växtvärk” visar Harriet Hurtigh, Åsa Jönsson och Barbro Nilsson tillsammans sin konst.

Harriet har skapat skulpturer i betong och måleri. Hennes tavlor med torso av kvinnor och män i betong är kul liksom hennes målningar med de vilande kvinnobenen och den dammsugande mannen. Åsa Jönsson visar måleri där en serie på tre över kärleken från barndom till ålderdom sticker ut extra mycket. Speciellt det åldrade paret på vandring in i allén lockar. Barbro Nilsson visar grafik och ryor.

Sammantaget en utställning med glimten i ögat.

JAMTLI

På Jamtli har veckan bjudit på två vernissager. ”Konstvalet” är en serie utställningar där kända personer får välja i Jamtlis arkiv av konst. Nu har det varit två personer med asiatiskt ursprung. Kocken Tim från Mikado och Mai som drivet handel med asiatisk mat. Men konstvalet blir det vanliga för det. Lite kända konstnärer och lite gamla målningar.

Visst ser man gärna Zorn, Dali och andra. Hanna Pauli kan man se hur många gånger som helst liksom Birgit Ståhl-Nyberg. Och Berta Hanssons ”I mörka skogen” är ett mästerverk.

Men ”Konstvalet” blir ändå inte särskilt roliga utställningar. Enda undantaget var när Jamtlis egen Jeanette Wahl gjorde en personlig utställning och kommenterade varje målning och konstnär. I övrigt så ger det hela inte så mycket. Billigt, på mer än ett sätt, trots att urvalet som sådant är klanderfritt. Och Tim och Mai har verkligen hittat bra måleri.

Otroligt mycket roligare är då utställningen en trappa ner. ”Världens bästa konst”. En kaxig titel som lika gärna kunde ha hetat ”Konstens eget Pirate Bay”. För det handlar om kopior, kopior och åter kopior. Bra kopior, dåliga kopior och kopior i original. Här finns allt från topptrion Da Vinci, Botticelli, Manet, Munch och Picasso och neråt in i Sverige med Zorn, Strindberg och annat.

I utställningen finns också ett helt underbart uppbyggt van Gogh-rum precis om en målning. Riktigt snyggt, genomtänkt och lockande. Inte lockande på samma sätt men speciellt ändå är ett mörklagt rum med Munchs ”Skriet”. Och Kajsa Tuva Werner har gjort Niki de Saint-Phalles skulpturgrupp ”Paradiset” i miniatyr och en av hennes skulpturer, ”Svart Nana” i större format. Det märks att Jamtlis egna hantverkare och konstnärer gillat att skapa detta. Deras stora Guernica är häftig bara den.

Utställningen ställer många begrepp på ända. För vad ska vi ha museet till om det bara ska spegla en dåtid. Att nu ställa ut kopior i något slags original är ju faktiskt att sätta fokus på hela den upphovsrättsliga debatten just nu 2009. Världens bästa konst i original kan aldrig komma till Östersund.

Nu är ändå hela nedervåningen full med varendaste namnkunnig svensk och internationell konstnär som man kan tänka sig. Är det helt fel? Är det kul eller ett övergrepp på allt som kan anses vara god smak? Får ett museum göra så här? Svaren kan vara väldigt många. Men bara att Jamtli faktiskt presterar en utställning som får oss att ställa dessa frågor är riktigt kul i sig.

Må ”Världens bästa konst” få massor av besökare. Och all konst, nästan, är till salu. Ett gott råd är att satsa på de kopior som gjorts av Jamtlis egna i stället för på de kinesiska kopierarnas målningar. Själv hade jag gärna lagt 7 000 kronor på Krister Lundströms sköna variant på Yves Kleins ”RE 19/ Den blå oändligheten” eller 4 000 på samme Lundströms kopia av grottmålningar från Lascaux från 15 000 f kr.

Nu tar konstkrönikan semester några veckor. Det blir comeback runt Storsjöyran.

Mer läsning

Annons