Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varken fyrhjulsdriven eller miljöbil

Någon miljöbil är det inte, trots att Volvo har gett den beteckningen Drive. Och den är inte heller fyrhjulsdriven trots att den heter XC70, Cross Country.

Annons

Beställer du bilen i dag får du den inte ens med den motor som sitter i vår provbil. Den har utgått. Rena lurendrejeriet alltså? Nja, det finns faktiskt förklaringar.

Beteckningen Drive på Volvos bilar har hittills antytt att modellen klarar den svenska 120-gramsgränsen för koldioxid. Det gör inte Volvo XC70 Drive på långa vägar. 159 gram släpper den ut med manuell växellåda. Men en vanlig XC70 med likadan 2,4-liters dieselmotor släpper ut 186 gram per kilometer, så lite bättre är det förstås.

Det som främst skiljer dessa två bilar åt är att XC70 Drive enbart är framhjulsdriven. Så då infinner sig förstås frågan varför man över huvud taget köper en XC70 och inte en vanlig V70 2,4D? Som är 30 000 kronor billigare! Eller en V70 1,6D som är mycket snällare mot miljön och dessutom ännu billigare? Svaret är förstås enkelt - XC70 ser tuffare ut. Och grannen ser ju inte på utsidan om den är framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. I USA har både XC70 och XC90 funnits i många år med enbart framhjulsdrivning. Numera finns också XC60.

Helsvensk motor

Medan Volvos fyrcylindriga 1,6- och 2,0-litersdieslar är utvecklade av franska PSA är den femcylindriga 2,4-litersmaskinen i provbilen helsvensk och skapad i Skövde. Och därifrån kommer också den motor som redan i höst ersätter den här dieseln.

I grunden är det samma femcylindriga maskin men med mindre cylindervolym (1984 kubikcentimeter), lite vassare elektronik och något lägre bränsleförbrukning. Därmed blir också koldioxidutsläppet något lägre. Men det innebär också färre hästkrafter. 163 i stället för 175. Och fortfarande ligger den långt ifrån miljöbilsgränsen.

Den nygamla motorn kommer att få beteckningen D3 vilket vittnar om att siffran inte längre ger besked om antalet cylindrar, nu handlar det i stället om motoreffekt. Volvo har under åren blivit något av en expert på att trassla in sig i modellbeteckningar och det ska bli intressant att se hur länge det här funkar.

Ingen större skillnad

Att köra framhjulsdrivna XC70 skiljer sig egentligen inte alls från att köra den fyrhjulsdrivna versionen, av den enkla anledningen att även den sistnämnda så här års och på vanlig torr sommarväg driver enbart på framhjulen. Bakhjulen börjar nämligen jobba först om framhjulen tenderar att tappa greppet. Ger man sig inte ut i terrängen så uppstår den situationen i princip bara vid vattenplaning. Och så på vintern, förstås. Men då är skillnaden stor.

Framhjulsdrivna XC70 har bara en enda fördel gentemot en vanlig V70 när underlaget blir bökigt - den har högre markfrigång. Och så ger den längre fjädringsvägen och de rejäla däcken lite bättre komfort. Frågan är om det är skäl nog för att välja en Cross Country som inte är en Cross Country.

Rolf Gildenlöw