Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdar du ditt varumärke?

Annons
Det är något som inte stämmer nu. Jag lät mig villigt förföras av den optimistiska stämningen på Färgfabriken Norrs konferens tidigare i år, thenewworldbank.com var ordet för dagen, banken som inte sysslar med pengar utan med idéer. Jan Åmans strålande idé till finansiering av verksamheten byggde på företags och organisationers strävan att ha ett blankt och fint varumärke. Om t ex Skandia som varit lite skamfilat på sista tiden, genom generös sponsring av den nya banken blev trovärdigt igen, så vore väl alla glada? Även om det bästa naturligtvis är att företaget i handling visar sig pålitligt och juste. Många fina världsförbättrande projekt presenterades på konferensen och jag har ingen orsak att misstro något av dem. Det handlade absolut om att hitta nya och bättre vägar till bistånd på olika platser i Afrika och Asien. Banken skulle bli ett nätverk för sådan alternativ biståndsverksamhet, som präglades av nytänkande och tron på att allt är möjligt. Sen har det varit ganska tyst. Jan Åman har väl hittat nya häftiga projekt att gjuta sin enorma energi i. Det som bekymrar mig är att han inte lyckats hålla sitt eget varumärke fläckfritt. Det ser så ut nu, men ingen ska dömas ohörd och jag har inte hört hans egen förklaring till den kvarts-, halva eller hela miljon som man hävdar hamnat i hans egen ficka.

Det bästa tror jag är att inte tänka så mycket på varumärke. Bara följ den gyllene regeln så blir det hyfsat bra. Nu läser jag i Svenskan att varumärkestänkandet är beroende av den målgrupp man siktar på. Dubai = lyx. KG Bergström = hård men rättvis mot makthavare. Försäkringskassan har satsat 15 milj. Kr på att framstå som serviceinriktad inför allmänheten. Jag kan nog säkert säga att deras annonser varit bortkastade. Kurs och mänskliga regler hade absolut varit bättre använda pengar.

Mer läsning

Annons