Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Våra skolor ska vara bäst, inte billigast

Annons

Den politiska majoriteten i Östersund har för tredje gången på några år tagit initiativ till nya skolnedläggningsförslag. Under hösten 2012 bereddes frågan över partigränserna fram till den dag då den politiska majoriteten i all hast satte ner politiska prioriteringar för vad den kommande skolorganisationen skulle vila på.

Jag protesterade då mot att deras inriktningsprinciper var gripna ur luften, vare sig förankrade bland verksamhet eller föräldrar och saknade ett samhällsperspektiv. Dessvärre saknades även det som borde vara grundläggande, ett pedagogiskt perspektiv.  Som alla känner till havererade utredningen i sista stund genom att majoritetspartierna inte kom överrens. I augusti bestämde sig S+C+MP för att åter aktualisera en skolutredning men den här gången skulle det gå snabbt. Tjänstemännen fick i uppdrag att på några veckor ta fram förslag till en ny skolorganisation för Östersund. Vi ledamöter från Folkpartiet och moderaterna protesterade och menade att en ny skolutredning måste ta höjd, ta in ett samhällsperspektiv och framförallt ha fokus på de pedagogiska frågorna, den ledande frågan måste vara hur en ny skolorganisation kan ge lärarna bättre förutsättningar för att uppnå ett bättre kunskapsresultat bland eleverna!  För att förstå hur majoriteten har svängt citerar jag från beslutet i BOUN den 21 januari i år "arbetet med en ny skolorganisation skall ske i dialog med elever, föräldrar och personal". 

Vidare motiverades icke-beslutet med hänvisning till de nya läroplanerna och skollagen genom att betona att en ny skolorganisation ska ta fäste i stadieindelning 1-3, 4-6 och 7-9. Vidare uträttades en överenskommelse över blockgränserna på min inrådan att samhällsstrukturella förutsättningar ska tas i beaktande i planeringen av en ny skolorganisation.  Åtta månader senare har alltså den politiska majoriteten helt frångått vad de förordade i januari. Jag undrar, anser de inte längre att det är viktigt att ta skollag och läroplaner i beaktande? Är det inte längre viktigt att ha en dialog med elever, föräldrar och personal? Varför är det inte längre viktigt att ta hänsyn till samhällsstrukturella aspekter det vill säga var folk bor, vilka som är inflyttningsområden samt vilken roll skolan har för lokalsamhället? Och framförallt, varför värderas inte de pedagogiska frågorna tyngre?  Vi från allians för Östersund vidhåller att en skolutredning måste ta höjd, förankras och ledas av utomstående processledare och arbetas fram tillsammans med representanter från verksamheten.  Det förslag som nu majoriteten förordar innehåller stora problem och ger till syvende och sist en ekonomisk besparing (om det nu blir en besparing) som är mindre än några promille av barn- och utbildningsnämndens totala budget. Att vissa av skollokalerna (Bringåsen, Ope, Ångsta) har ett så stort investeringsbehov vilar givetvis på att Östersund som varit socialdemokratisktstyrt i decennier prioriterat annat än investeringar i skolfastigheter.  Jag vill påminna majoriteten om vad de ansåg i januari samt uppmana dem att stödja folkpartiet och alliansens förslag till satsningar på mer än 20 Mkr till skolorna istället för att slentrianmässigt rösta ner våra förslag till satsningar på våra barn och unga.  Östersunds mål måste bli att sträva efter att få landets bästa skolor inte Sveriges billigaste!

Pär Löfstrand (FP)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel