Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje elev får extra stöd

Åtgärder inom grundskolorna i Strömsund har börjat ge resultat. Men det behövs fortsatt stödundervisning till många som är svaga i matte, engelska och svenska.

Annons

Bedömningen görs av barn- och utbildningsförvaltningen i Strömsund sedan tjänstemän synat betyg, undersökningar och enkäter. "Kommunen har haft några år med mycket låga grundskoleresultat, som verkligen skakat om hela verksamheten". Det framgår av handlingar som skolpolitikerna fick på sitt bord i samband med nämndmötet på måndagen.

Senaste åren har åtgärder lett till att resultatet i grundskolan förbättrats. Behörigheten till gymnasiet och fullständiga betyg ligger över riksnivån. Men det är en bit kvar till målet att alla elever ska uppnå minst godkänt i alla ämnen, framgår det av slutbetygsresultatet för 2013.

Fortsatta behov finns av att utveckla undervisning och lärande samt ledarskap i klassrummen. Frågan om arbetsron i skolan sticker ut genom att det får klart lägre siffror av både pojkar och siffror, i en elev- och föräldraenkät.

En närmare titt på elevernas betyg visar att det är främst i matematik, engelska, svenska som stödbehov finns, samt även i musik, idrott, SO- och NO-ämnen.

Vart tredje barn/elev i grundskolan får någon form av extra skolstöd i Strömsunds kommun.

418 barn/elever har extra stödinsatser innanför eller utanför klassens ram. De flesta är pojkar. Totalt finns 1157 barn/elever från förskola till och med årskurs nio i kommunen.

Exempel på särskilt stöd är tillfälliga små undervisningsgrupper, stöd av specialpedagog, mer undervisningstid och läxhjälp på flera språk. Många nyanlända barn från andra länder ställer nya krav på de som jobbar i förskolor och skolor.

Behoven av utbildad personal till modersmålsundervisning ökar och kvalitén mellan förskolorna varierar. Det ska kommunen jobba vidare med nästa läsår.