Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vanligare med klamydia efter sommaren

Under oktober och november pågår den nationella kampanjen Klamydiamåndagen.

Annons

Det är en satsning som riktar sig till unga för att de ska bli medvetna om riskerna och påminna om vikten av att testa sig.

Klamydiafallen ökar under sommaren till följd av att många har oskyddat sex, framför allt unga. Den nationella kampanjen Klamydiamåndagen är en satsning som riktar sig till unga för att de ska bli medvetna om riskerna och påminna om vikten av att testa sig.

Kampanjen startade den 29 september och pågår november ut.

Fyra artister, Scott, Ida Reding, Zacka och Linda Pira, har i år remixat sina låtar så att de på ett eller annat sätt belyser sjukdomen klamydia.

– Urvalet av artister är anpassat för målgruppen unga män mellan 20 och 24 år, vilka vi ser som en viktig målgrupp och svåra att nå, säger Karin Wåhlén-Gätzmann samordnare för samlevnad, sexualitet och hälsa på Folkhälsocentrum på Jämtlands läns landsting.

Inom musiken är det många låtar som beskriver relationer och sex, men det är sällan som säkert sex eller vikten av att testa sig finn med.

– Tanken är att artisternas låtar ska få fler unga, särskilt unga män som är svåra att nå, att testa sig, säger Karin Wåhlén-Gätzmann.

Annons