Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Valrörelser ska inte pågå i slutna rum

Annons

Projicerar vi människors medieanvändande på en jordglob skulle Facebook med sina två miljarder aktiva användare vara en egen kontinent.

Papperstidningarna skulle vara små koloniserade öar som allt fler glömmer namnet på. Ja, förutom lokalborna själva då som för sina enträgna självständighetskamper.

Lyckligtvis är de flesta människor ännu inte så monotona i sin mediekonsumtion, utan nås dagligen av både traditionella och sociala medier.

Dessutom är Facebooks medlemmar utspridda över hela jordklotet, hela idén är ju att binda samman människor i ett globalt nätverk.

Men, Facebooks ständigt ökande inflytande påminner om ett vidgande imperium, med allt större inflytande över samhällsutvecklingen och politiken i olika länder.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg fnös först åt tanken på att Facebook skulle ha påverkat det amerikanska valet. "That's a crazy idea" ska han ha sagt innan en mer ödmjuk retorik tog över.

Med sina riktade annonser är Facebook väl medvetna om att de är med och bidrar till en valkampanjs framgång - så länge ett parti eller en kandidat är beredd att betala.

Med tanke på att 40 procent av världens befolkning finns på sociala medier, där Facebook är den största aktören, vore det dumdristigt för politiska partier att inte finnas där.

Frågan är bara hur de finns där. Hur öppet riktar sig politiska annonser till sina målgrupper och har partierna något intresse av att andra än de som annonserna riktar sig till, ska kunna se dem?

I en medievärld där politiska företrädare allt mer skräddarsyr sina riktade budskap är transparens av yttersta vikt.

Kanske inte för partierna själva, men för demokratins skull.

Valåret 2018 närmar sig med stormsteg. Enligt en enkät av Dagens Nyheter till kommunikationsenheterna för våra riksdagspartier uppger sex partier att de redan använder sig av Facebooks riktade annonser och har för avsikt att fortsätta med det under valrörelsen.

Kristdemokraterna och Moderaterna var tydliga med att deras riktade annonser även skulle publiceras på partiets hemsida eller som annonser i deras öppna kanaler på sociala medier.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet uppgav att de däremot inte hade bestämt sig eller inte hade någon plan för huruvida annonserna skulle vara tillgängliga för andra utanför målgruppen.

Sverigedemokraterna och Liberalerna valde att inte svara.

På vilket sätt är det här problematiskt? Det är ju bara en kommunikationsstrategi för politiska budskap under en valrörelse, det är inget konstigt i sig.

Det problematiska handlar snarare om att vi, genom sociala mediers allt växande plattform för politiska budskap, inte längre kan ha en överblick.

Till vem säger politiker vad? Hur ska medier efter ett val kunna granska vilka vallöften som uppfylls eller inte, om vi inte vet vilka löften som getts?

På samma vis som våra riksdagspartier bör vara transparenta med vilka deras bidragsgivare är, bör de också vara öppna med sin riktade annonsering i sociala medier.

Facebook vill inte skapa mer transparens, det har de varit tydliga med. De har heller inget emot att ensamma sitta och skruva på de algoritmer som mediehus och politiska partier världen över omedelbart tvingas följa för att kunna nå ut med sitt material.

Men politiska partier måste ta ett större ansvar för att behålla öppenheten i sin dialog med väljarna, oavsett vad privata företag som Facebook ger för möjligheter att skräddarsy budskap till enskilda individer.

I slutändan handlar det om demokrati.