Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vallgren överraskar med en modern pikaresk

En modern pikaresk på drygt 500 sidor är vad Carl-Johan Vallgren överraskar sina läsare med sex år efter sitt stora genombrott med den Augustprisbelönade romanen ”Den vidunderliga kärlekens historia”.

Annons

I det tegelstensstora romanbygget ”Kunzelmann & Kunzelmann”, som kommer ut idag, har Vallgren släppt alla litterära hämningar för att med frustande berättarglädje underhålla med en farsartad historia om rumlare och lurendrejare i den högre konstskolan.

Historien handlar om två generationer Kunzelmann av tysk härstamning, som på olika sätt tar ut svängarna i tillvaron och njutningsfullt testar de moraliska gränserna.

Kunzelmann senior etablerar sig tidigt som skicklig förfalskare av allehanda dokument. Redan i mellankrigstidens Tyskland slår han sig fram som en mycket driven förfalskare av urkunder för att senare mitt under brinnande krig tjäna storkovan som leverantör av förfalskad konst till nazistkoryféerna.

I förfalskarbranschen vet Kunzelmann senior att vara diskret och professionell, men i de nöjeslystna kretsar som uppstår i 30-talets Berlin är det svårare att inte göra övertramp. Hedonismens bejakare är trots allt övervakade och i Tusenårsrikets slutskede dras snaran åt.

Kunzelmann junior har inte sin fars talanger annat än på livsnjutningens område men här löper han linan ut som den fullfjädrade sexmissbrukare och rumlare han är.

Växelvis berättas historien om de två generationerna Kunzelmann. Med stort allvar, inlevelse och gedigen sakkunskap berättar Vallgren om 30-talets Berlin, konstförfalskningens elementa och homoeortikens minerade fält.

Skildringen av Kunzelmann juniors många krumsprång är däremot nästan krystat uppsluppna och farsartade. Det är som om fabuleringsglädjen drar iväg med författaren på det ena burleska upptåget efter det andra.

Resultatet är en pikaresk, som författaren haft svårt att hålla samman, uppbyggd som den är på två tidsplan och med helt olika aktörer.

Men i långa stycken är det en mycket underhållande, vildsint fabulerande, berättelse. Jag vet mig inte heller tidigare ha läst en så initierad skildring av konstförfalskning – och av homoerotiska förbindelser.

Mer läsning

Annons