Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välkryddad kultursoppa med starka ingredienser

/

Annons

Vårsäsongens första kultursoppa blev en välkryddad och spännande anrättning, som på torsdagen lockade fullt hus till Storsjöteaterns studioscen.

Cellisten Beata Söderberg och violinisten George Kentros, båda lika mångsidiga som urstyva på sina respektive instrument, befinner sig just nu i länet på barnteaterturné, men hinner alltså sprida sina gracer även till andra scener.

Här framträdde de i ett program med största tänkbara spännvidd, med musik från tidigt 1700-tal till 2000-talets modernistiska nyskapande. Programmet inleddes med en förtätad duett för violin och cello av Ravel och avslutades med ett virtuost framförande av Johan Halvorsens Passacaglia efter ett stycke av Georg Friedrich Händel.

Men programmet hade större spännvidd än så. George Kentros, som gjort sig ett namn som den allra nyaste konstmusikens uttolkare med en plats i det internationella musikavangardet, framförde med stark inlevelse Malin Bångs brutalt uttrycksfulla stycke ”När korpen vitnar” – och som kontrast till det Beata Söderbergs nästan smärtsamt vackra framförande av Allemande ur Bachs G-dursvit för cello.

Men det som stack ut allra fräckast i detta varierade program var ändå det festliga framförandet av Tom Johnsons ”Counting Duets” i tre satser, ett slags rytmiska räkneduetter, smått geniala i all sin enkelhet, av denne minimalismens förgrundsfigur.

Men Beata, nog hade du väl kunnat bjuda på en tango som avslutning och extranummer?!

Beata Söderberg har gjort helt enastående inspelningar av både genuin och nyskriven tangomusik och det skulle ha varit värmande skönt i den jämtländska februarikylan med en fläkt av passionerad argentinsk tango, som ju faktiskt blivit något av Beatas signum efter att hon spelat in fem cd-skivor med tango.

LO Rindberg 

Mer läsning

Annons