Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Välkommen granskning med ideologiska låsningar

Annons

Redan innan konkurrensutsättningen av den svenska järnvägen påbörjades 1988, var kraftiga tågförseningar ett faktum. Detta slår Riksrevisionen fast redan i inledningen av sin granskning av de senaste årens förödande tågförseningar. Det är som om de önskar att ingen ska komma på tanken att ifrågasätta hela avregleringen.

Sanningen är ändå att vi tidigare inte sett någon motsvarighet till dagens förseningar och oförmåga att klara snövintrar.

Utredarna hänvisar själva till en Sifo-mätning från 2012 där nästan var tredje svensk väljer bort tåget på grund av risken för att bli försenad. Splittringen av järnvägen leder också till längre förseningar och fler inställda tåg. Inte minst vid kontaktledningsfel.

Men utredarna blir ändå inte tomhänta. Speciellt kritiska är de mot sättet att upphandla underhållet. Man konstaterar att entreprenören i dag tjänar mer på att vänta tills ett problem blir akut i stället för att lösa problemen förebyggande.

Exemplet Norra Malmbanan visar att tilläggsbeställningarna blivit fler än de fasta beställningarna via kontrakt! Genom centrala upphandlingar av tilläggstjänster – som snöröjning – kan man inte ens vid akuta lägen anlita lokala entreprenörer.

Än värre är att besiktningar inte görs så att fel inte åtgärdas. Det kan enligt revisionen "orsaka tågolyckor och kraftiga följdförseningar." Man finner också problem med att få kunniga entreprenörer i branschen.

Här finns – också på grund av allt fler arbetsplatsolyckor – fog för ett återtagande av underhållet i Trafikverkets regi. Men något sådant föreslås inte.

Däremot pekar man på hur statliga Jernhusen inte lyckas bygga depåer för underhåll där trafiken finns. Orsaken är att man ställer krav på långsiktiga kontrakt som företagen på grund av korta kontrakt inte kan uppfylla.

Man tror därtill att höjda förseningsavgifter ska förhindra förseningar som drabbar andra järnvägsföretag. Sanningen är nog att det bara är Trafikverket som behöver det. För företag som lever på kunder vet att de inte kan chansa.

Sålunda har Green Cargo nyligen genomfört ett stort projekt för bättre strömavtagare. Det är också Trafikverket som står för de flesta förseningarna, 57 procent. Det så ofta kritiserade SJ står för bara 6 procent av förseningarna mot 55 procent av all trafik.

Men avregleringen i stort slår mot alla resenärer.