Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vackert och oroande

/
  • Joachim Granit – konstnär och konstchef. I helgen på plats inför sin grafikutställning på Bohlin & Bastard.

En man i konstvärldens absoluta epicentrum just nu besökte Östersund i helgen.
Joachim Granit är namnet. Kanske inte så känd för alla. Men en hyllad konstnär som är representerad i alla viktiga svenska samlingar med modern kost.

Annons

Och samtidigt en av två som fått det kanske svåraste uppdraget i den svenska konstvärlden. Han ska vara en i den nya duon som ska återupprätta Färgfabrikens rykte och bibehålla Färgfabrikens ställning som landets mest spännande konsthall.

Så att träffa Joachim Granit i Bolin & Bastards lokaler var inget problem. Samtalsämnen fanns det ju hur många som helst.

Vi började ändå med konstnären. I lördags började en separatutställning med fotobaserad grafik.

Det handlar om bilder som satts samman, färglagts och manipulerats på olika sätt i vanliga datorprogram.

– Ja, jag jobbar med olika bildassociationer. Jag har en väldig fascination för kuriosa, illustrationer ur äldre medicinböcker, gamla museer, arkeologi, antropologi och hela utvecklingsläran har alltid följt med i mitt skapande, berättar Joachim.

Och på väggarna möter vi bland annat apor, en lus i jätteförstoring så den mest likna en slags E.T. och diverse illustrationer ur gamla uppslagsböcker.

– Jag är definitivt del av en slags samplingskultur. Jag hämtar olika brottstycken från en mängd håll. Men sedan blir det ändå väldigt mycket klassiskt konstnärligt arbete. Det handlar om komposition. Och allt måste fungera som en helhet.

Joachim berättar att den konstnärliga verksamheten ändå för tillfället mest är en bisyssla. I snitt ställer han ut ungefär två gånger per år. Och arbetet sker på hans helt egna villkor.

– Ja, jag är väldigt avstängd i skapandet. Jag tänker aldrig på någon publik när jag arbetar, den är helt sekundär. Skapandet är också väldigt intuitivt, det finns inga färdiga visioner bakom. Och jag får alltid en känsla av saknad när jag måste lämna ifrån mig ett verk.

Utställningen hos Bolin & Bastard är sparsmakad. Den har ett lugn och en självklarhet i sitt bildspråk. Det är riktigt vackert, ibland kanske nästan lite för estetiskt. Men där finns ändå ett element av oro. Det där gamla, den där forskningsbilden från förr. Får det verkligen göras så här estetiskt, nästan kliniskt. Den där oron är nog nyckeln till hela utställningen.

Så över till Färgfabrikens framtid efter allt som hänt runt Jan Åman och ekonomin.

– Vårt uppdrag är att få ordning på organisationen och att få verksamheten att rulla.

– Men det bästa och egentligen det enda sättet för oss nu det är att visa att vi verkligen kan leverera!

Det är viktigt att veta att Färgfabriken Norr i Östersund är ekonomiskt helt separerat från Färgfabriken i Stockholm. Färgfabriken Norr har sin ekonomi helt klar under sina första tre år. Men det som hänt runt Färgfabrikens starke man Jan Åman påverkar ändå givetvis.

– Allt som hänt påverkar givetvis varumärket Färgfabriken. Vi måste satsa på att återerövra vårt mandat. Och jag kan lova att framtiden inte kommer att bli så individbunden. Vi ska bilda ett kreativt råd och vi kommer att jobba mer med externa curatorer. Vi vill ha in fler aktörer.

Men Joachim är ändå mån om att framhålla Färgfabrikens särart och unika ställning.

– Jag vill inte att vi ska retirera och bli någon slags standardkonsthall. Tvärtom. Det finns så många förväntningar på oss och de vill vi leva upp till. Det ska fortsätta vara roligt att besöka oss!

När det gäller Färgfabriken Norr finns det en fortsättning efter att Fredrik Wretmans karpdamm monterats ner i slutet av mars. Det var förresten Joachim som en gång förde samman Fredrik Wretman och Jan Åman.

Det handlar dels om uppdraget med samtidslaboratorier. Och så handlar det om utställningar.

– Den 29 april blir det en fortsättning och en utvärdering av ”Östersund att large”. Vi skickade nog upp för många raketer i luften när vi startade. Och den här måste vi ge en ny chans med ett tydligare fokus.

Joachim berättar om en speciell arkitektgrupp som kommer att titta närmare på Östersund och göra en finkalibrering av staden utifrån en del förslag. Han framhåller att de lokala rösterna är minst lika viktiga som tillresta. Och nu ska det bli fler lokala röster.

Nästa utställning på Färgfabriken Norr kommer att börja i maj och hålla på över hela sommaren. Just nu håller man på och slutfört diskussioner och avtal. Det har talats om en stor fotoutställning men Joachim vill vare sig bekräfta eller dementera men besked kommer snart.

– Om höstutställningen kan jag däremot säga att den kommer att ha ett norskt fokus. Vi vill koppla samman Sverige och Norge genom att visa riktigt bra norsk konst.

Till hösten blir det också en fortsättning på ”Shine”. De miljölaboratorier som började i höstas. Och Joachim har en förhoppning för Färgfabriken Norr.

– Ja, tänk om det under dessa tre år blir så att behovet av oss blir så stort att stat och region inte kan tänka sig något annat än att vi ska fortsätta. Vi vill ju fortsätta betydligt längre än dessa EU-pengar medger…

Joachim Granit. Konstnär och konstchef. Inte helt lätt att knyta ihop de två.

– Jo, men det är nog en otroligt viktigt bit att jag har en del av båda världarna. Det skapar en helt annan förståelse…

Mer läsning

Annons