Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vacker hyllning av våren tappar drivkraft med långsamma tempon

/
  • Här är gänget som bildar garagebandet i Målsta. Från vänster kapell-mästaren Ulf Olsson, saxofon, Stig Bur-ström, bas, Gunnar Bäck, trummor, Tove Thofelt, sång, Ruben Haqvinson, gitarr, Kjell Bäckman, dragspel och piano samt Fredrik Svärd, trombon.
  • När Karl-Fredriks Kammarkör och Gävle Vokalensemble på söndagskvällen gästade Exercishusets bjöds det på en god påse vårkarameller som dock kunde ha haft lite mera krydda i anrättningen, tycker LT:s recensent.
  • När Karl-Fredriks Kammarkör och Gävle Vokalensemble på söndagskvällen gästade Exercishusets bjöds det på en god påse vårkarameller som dock kunde ha haft lite mera krydda i anrättningen, tycker LT:s recensent.

Annons

Vårkonsert söndag kväll presenterad av Karl-Fredriks Kammarkör och Gävle Vokalensemble i Exercishuset på Campus.

Det är inte troligt att man hade kunnat välja en bättre helg än denna att hälsa våren välkommen. Att en aprilhelg på våra breddgrader erbjöd en sådan försommarvärme är en välkommen överraskning. Publikens ansikten var härligt rosiga och näsorna lite täppta av allt som krattorna luckrat upp under helgen. Fint att kunna avsluta helgen med en konsert som hyllade just våren.

Söndagskvällens vårkonsert med Karl-Fredriks Kammarkör gjordes i samarbete med Gävle Vokalensemble. En Gävlebaserad dubbelkvartett som bildades 2006, under ledning av Bengt Olerud. Programmet framförs dels som ihopslagen kör, men också i de separata körer de är.

Vi fick också lyssna till en blandad kvartett och manskör. Många av kvällens verk är i Karl-Fredrik Jehrlanders arrangemang. Kompar i konsertens första del gör Maria Sjöstedt Björs på piano och David Jehrlander på elbas. Karl-Fredriks dirigentpinne får några gånger vila och den fattas då av vice dirigenten Sebastian Hedlund.

Karl-Fredrik Jehrlander har många gånger blivit kallad ”Östersunds körsångs-gigant”, mannen som sedan sextiotalet varit Östersund trogen, både som musiklärare och körledare. Snart är det kanske dags för epitetet nestor – ”Den äldste och mest vördnadsvärde inom en viss krets eller sällskap”. Karl-Fredriks gärning inom körsången har dessbättre inte stannat vid Östersund stadsgräns, utan spritts vida kring, kanske främst via hans kör-arrangemang. Dessa har inte bara hjälpt till att fostra en oräknelig mängd sångare, utan också för dem gjort sjungandet så lustfyllt med sinnrika, pedagogiska och roliga bearbetningar.

Det är en påse vårkarameller vi får oss till livs med inslag av en och annan slagdänga. Ibland kan just det vara det vi njuter mest av, att i igenkännandets glädje få må gott en stund. Jag hade önskat lite mera krydda i anrättningen, några sånger som kanske överraskat eller skakat om oss lite. Våren kan ju som bekant också smärta, när knopparna brister. I valet av ibland lite, i min smak, långsamma tempon tappar kören drivkraften framåt och det är synd.

Den traditionella dalamelodin ”Limu limu lima” i arrangemang av Emma Björling, framförd av henne själv och damerna i Gävle Vokalensemble. Den berörde med sitt finstilta arrangemang och var tänkvärt vacker. Härlig var också K. Håkanssons ”Brusala” där den ihopslagna kören bjöd på stor dynamik och välbalanserad och stabil körklang.

Mer läsning

Annons