Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Utforskande fotokonst och expressivt måleri

Kåre och Kajsa-Tuva Henrikssons måleriska utveckling kan man ta del av på Galleri Mono, jubileumsutställningen på Galleri Remi inleds samtidigt som fotokonst dominerar på Ahlbergshallen och Lars Bolin Gallery.

Galleri Mono

Kåre Henriksson dirigerar flödet i nya berättelser som har både harmoni och intensitet. Det finns en stark tradition i länet av färgkonstnärer som målar expressivt och vid abstraktionens gräns. Bengt Hamrén och Ragnar Godin var två tidiga kolorister vars arv Kåre Henriksson utvecklar med framgång. I bakgrunden ekar allt tystare klanger från Gerhard Richers abstrakta formationer. Det är tydligt på utställningen att bilderna mer och mer byggs upp av prickar och får starkare färger i ett måleri som kan likna medutställaren Kajsa-Tuva Henrikssons. Fast hennes verk förefaller mer äktspontana. De kan ha känsloförmedlande bubblor i högt uppdrivna färger men allt oftare vågräta rektanglar. Andra verk närmar sig Kåres med dämpade färger och trådar eller cirklar som bildar nätliknande mönster. Regnar på Fårö är en intressant och gåtfull komposition. Mina tankar rör sig kring inre känslor bakom ett regnigt fönster eller ett symboliskt höghus bakom slingrande träd. Här och i någon annan målning har Kajsa-Tuva Henriksson en ny komplexitet med djupverkan och associationsrikt flöde. Utställningen visas fram till 7 oktober.

Galleri Remi

Gun Brännström firar 15 år med sitt galleri och har bjudit in de fyra konstnärer som inledde verksamheten. Elisabeth Jansson Sandhamre är en utvecklad färgkonstnär som övergått från självporträtt till landskap och naivistiska figurmålningar. Det är något aptitligt över hennes färgbehandling, skalan tycks hämtad från prunkande blommors. Med ett smycke kan hon förvandla målningen till ett collage. Urban Engström har en hårdare framtoning. Han visar grafik där ett porträtthuvud, händer eller fötter utgör centrum med en påtagligt fysisk närvaro. Det är starka bilder som skulle kunna användas som propaganda. Svante Rydberg har flera målningar som är till förväxling lika Jan Liljeqvists. De är abstrakt expressionistiska och fokus ligger på ljuset. I figur- och djurmålningar arbetar han mer med koncentrerat återgivna volymer. Karin Granqvist är den kanske mest namnkunniga av de fyra. Hon har lämnat den fysiska verkligheten och målar helt abstrakt. Det finns något stillsamt musikaliskt över hennes verk, referenserna till Kandinsky är ganska tydliga. Utställningen pågår till 3 oktober.

Ahlbergshallen

Den självbiografiska och utforskande trenden har fått en ny representant i det lokala konstlivet i form av Petter Dahlström Persson. Han har gått på Högskolan för Fotografi i Göteborg och ska börja på Konstfack i höst. På utställningen i Ahlbergshallen som är hans tredje separata visas foton och installationer fram till 25 september. Dahlström vill på olika sätt behandla jakten på autenticitet och det ursprungliga i samhället. Som en röd tråd går den modernistiska folkhemsepoken. Konstnären poserar som tidsenlig arkitekt studerande en möbelmodell. En installation visar bilder och texter med anslutning till Dahlströms farfar som var jägare och kommunist. I optisk utrustning från tiden kan man läsa en handskriven text om farfadern, bredvid återges en suddig bröllopsbild. En bok av Josef Stalin, en leksaksbil och en älgbild kompletterar porträttet.

Lars Bolin Gallery

Bilder av fjällkor i Tännäs har varit på internationell turné och intar galleriet på Prästgatan fram till 3 oktober. My Hellsten har gått på Konstfack i Stockholm och på California College of Arts i San Fransisco. Liksom Petter Dahlströms konstprojekt cirkulerar hennes ofta kring det självbiografiska och det ursprungliga. Som liten vistades hon ibland hos morföräldrarna i Tännäs och det är dit hon återvänt för att dokumentera fjällkorna i deras rätta miljö. Det har varit ett kärt men mödosamt arbete att vistas med korna för att invänta de rätta fototillfällena. My Hellsten har upptäckt deras individuella karaktärer och temperament och det är som individer de framträder på bilderna. Hon berättar att bilderna blivit väl mottagna då de visats i exempelvis New York, Stockholm och Tammerfors, där de blivit exotiska inslag i den urbana miljön.