Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Uruppförande av Hedins verk om bibliska kvinnor

I Bibelns berättelser råder det huvudsakligen gubbvälde, som någon har uttryckt det. Men visst finns där också starka och välprofilerade kvinnogestalter.

Annons

Urban Hedin, med en bakgrund som kapellmästare vid Norrbottensteatern, numera verksam vid Bergs kulturskola och som fri kompositör, har fascinerats av fem kvinnoöden i Gamla Testamentet och kring dem spunnit vad han kallar en lyrisk fantasi i ord och ton.

De osagda orden kallar han denna svit, som igår kväll fick sitt uruppförande i Bergs kyrka med välmeriterade sopranen Lena Moén och förträffliga Trio Quinta. Urban Hedin har alltså utgått från

fem enskilda kvinnoöden i Gamla Testamentet; Hagar, Lea, Rebecka, Miriam och Rut och låter dem i biktande, förklarande, hjälpsökande brev uttrycka de ord som aldrig blev sagda; Hagar till Sara, Lea till Rakel, Rut till Noomi o.s.v.

Det handlar om starka känslor; passioner och vädjanden, som Urban Hedin först formulerat i ord och sedan givit en tondräkt, som i sin uttrycksfullhet pendlar mellan det modernistiska och mer traditionella. Här finns ett brett spektrum av klangfärger i Hedins musik, som uttrycker kvinnornas innersta tankar och känslor. Ibland upprört och vädjande, ibland ödmjukt förtröstande och förlåtande. Lena Moén tolkar dem alla med inlevelse.

Musiken är alltså starkt uttrycksfull och när det gäller ett par av de tonsatta breven, till exempel Leas till Rakel och Ruts till Noomi nästan smeksamt vacker. Detsamma kan sägas om Epilogen ur Höga Visan, som avrundar programmet med Lena Moén och Trio Quinta.