Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urspårning, inställda tåg och försenad jultrafik

En lokurspårning söder om Norrköping på söndagen kommer att skapa förseningar och inställda tåg för resenärerna inför, och kanske också under, julhelgen.

Annons

– Vår olycksplatsansvarige gör just nu bedömningen att reparationerna kan ta två–tre dagar. Bland annat måste man ta ner kontaktledningen, och det är ett rätt stort jobb, säger Tobbe Lundell vid Banverkets pressjour till TT.

Ungefär vid 14.45 på söndagseftermiddagen spårade ett lok från Green Cargo ur mellan Norrköping och Linköping.

Ett par timmars totalstopp i tågtrafiken följde för att räddningstjänsten arbetade vid loket, som läckte ut diesel.

Vid 17.12 öppnades dock det ena av de två spåren. Men ännu är det oklart när det andra spåret, som loket står intill, kan öppnas. Loket ska lyftas från platsen och spårskadorna efter olyckan ska repareras. Bland annat ska minst en växel ha blivit skadad.

Tobbe Lundell hävdar att han inte har någon exakt prognos på hur långt tid reparationerna kan ta.

En underentreprenör som ska ansvara för att lyfta loket är på väg till olycksplatsen och ska sedan bedöma hur lång tid den operationen kan ta.

Samtidigt ska tiotusentals julfirare ta tåget till familj, släkt och vänner närmaste dagarna.

Under söndagskvällen ska Banverket diskutera med tågoperatörerna om hur de närmaste dagarnas trafik ska läggas upp.

– Det kommer att bli inställda tåg, säger Lundell.

Det här kommer vid en maximalt dålig tidpunkt?

– Det är så illa det kan bli, svarar Lundell.

Enligt Ronny Hörstrand, på SJ:s pressjour, blev ett X 2000-tåg på väg till Malmö från Stockholm en timme och fyrtio minuter försenat i samband med olyckan. Under kvällen har sedan förseningarna legat på 10–30 minuter, när nu bara ett spår kan användas vid olycksplatsen.

Mer läsning

Annons