Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urspårad infrastrukturminister

I höst blir det fritt fram för alla att trafikera det svenska järnvägsnätet.

Annons

Enligt de nyliberala läroböckerna kommer ökad konkurrens att leda till lägre priser, bättre service och ökat utbud. Undrar hur många tågresenärer som håller med om den beskrivningen ? Sverige har redan ett av Europas mest avreglerade tågnät och det är knappast framkomlighet och punktlighet som kännetecknar trafiken.

När regeringen beslutade om att avreglera bilprovningen tillstod till och med infrastrukturministern (C) att kunderna kommer att få räkna med högre priser framgent. Och bättre service lär det heller inte bli, den statliga Bilprovningen är redan bäst.

I jämförelse med tågtrafiken är bilprovningen en tämligen enkel verksamhet: man kör in bilen på baksidan, tar en kopp kaffe, slänger lite käft med mekanikerna och kör ut på framsidan. Bilprovningen är en verkstad – järnvägen ett komplext kommunikationssystem som kräver planering, underhåll och som dessutom ställer stora krav på utförarna.

Erfarenheten visar att många operatörer fullständigt åsidosatt sina skyldigheter gentemot kunderna. Nu pratar vi alltså inte om snökaos och sönderfrusna tågväxlar utan om systematiska förseningar, tekniska problem, gamla vagnar, bristande information, inställda tåg och så vidare. Någon som tror att avsaknaden av helhetsansvar kommer att minska med ännu mer avreglering?

Precis som med bilprovningen riskerar tågnätet att förvandlas till marsipantårta där alla är intresserade av rosen – de lönsamma linjerna och verkstäderna i storstäderna – medan ingen vill trafikera eller besiktiga i områden med litet befolkningsunderlag.

Hade järnvägen uppfattats som en samhällsviktig funktion hade SJ varit garanterat de lönsamma linjerna med kravet att också trafikera mindre vinstdrivande sträckor. Nu kanske dansk-tyska DBS First konkurrerar ut SJ Stockholm– Göteborg med ett underprissatt bud och kvar till SJ återstår ”slasklinjerna”.

Det är alltid lite trögt när stora förändringar ska drivas igenom, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson. Dessutom kan vi inte sia om konsekvenserna innan vi sett resultatet, ”det finns kanske andra operatörer som med andra fordon kan skapa ny service för att tågresenärerna kan bli mer nöjda än vad de är i dag”. Det var dagens snömos. Men så är det med nyliberalerna, deras världsbild fungerar bra i teorin, men aldrig i verkligheten.

En rödgrön regering borde backa bandet, för med järnvägen var det faktiskt bättre förr.

Annons