Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ursäkta röran, men Håkan bygger om Arnljot

– Vi struntar i historielektionerna som de varit i 76 år. Nu leker vi!
På lördag är det premiär för Arnljotspelen. Håkan Borgsten är ny regissör som vågar föra vikingdramat in i samtiden och syna bilden av jämten.

Nu ska vi inte prata väder, men det är aldrig långtråkigt på Arnljotlägden. Medan hela dagen kan vara lugn och solig inne i Östersunds centrum hinner ofta även stormen, kylan, regnet och de mörka molnen komma till tals över skådespelarna på den natursköna scenen.

Det berättar Håkan Borgsten som nu sett till att även förändringens vindar blåser över Arnljot. Det är tidig morgon och han står mitt på platsen som symboliskt nu liknar något av en byggarbetsplats med lastpallar och banderollplast. Ursäkta röran, utropar den, Håkan bygger om. Vädrar seder och vanor.

Wilhelm Peterson-Bergers "Arnljot", i år gestaltad av Johan Antman, är mest troligt Sveriges äldsta friluftsföreställning. Dramat har spelats sedan 1935 och har i princip bara gjort uppehåll under krigsåren. I år blir det 77 gången dramat spelas.

– Det går nästan att ta på alla traditioner som vilar här och som legat fast så länge, säger han och tar en djup klunk kaffe ur den röda snuskburken, som han kallar den. Regissörens kaffekopp. Också den ett arv, förstås. Men nu väntar annat.

– För några år sedan var jag och såg Arnljot tillsammans med en vän som kände sig exkluderad. Hon förstod inte språket och handlingen. Allt hon såg var massa personer som sprang omkring på scenen och var arga på varandra. Gamla tankar jag hade från åren då jag själv spelade Arnljot kom tillbaka. När jag fick uppdraget som regissör bestämde jag mig för att försöka göra allt mer tillgängligt.

Hans Qviström, som regisserade spelen mellan 2002 och 2010 och som också var den som styrde när Håkan själv gjorde rollen som Arnljot, inledde en förändring och har betytt mycket för Håkans ingång i det hela. För honom handlar det mycket om att leka med teaterbegreppet och låta symboliken tala.

Manuset är nu till stora delar omskrivet. Det skapades ursprungligen för opera och blir alldeles för högtravande i talform, tycker Håkan.

– Jamen vad betyder egentligen "Vankelmod i ditt Västanväder" eller "Väl frodas sveket om dina tegar"? Jag har velat förtydliga och vara rak utan att göra våld på P-B:s verk. Säkert kommer jag att få en massa skit, men det kan jag ta, säger han och ruskar lite på de röda lockarna.

De onda samerna är strukna ur handlingen, kostymerna är nya och en helt ny scen har tillkommit i början av första akten för att underlätta publikens förståelse för resten av handlingen. Egentligen har berättelsen om Arnljot en kärlekshistoria à la Romeo och Julia i botten, men den kommer bort på vägen. Nu lyfts ömheten och tillgivenheten som finns mellan Arnljot och Gunhild fram på ett tydligare sätt.

Håkan Borgsten har velat förankra vikingadramat mer i samtiden. Själva grundhistorien går inte att komma ifrån, det kommer fortfarande att handla om Arnljot som tvingas fly ut i vildmarken sedan han tagit livet av sin rival Gudfast. Men det går att dra paralleller från brytningstiden mellan kristendom och hedendom, då både norska och svenska kungar gjorde anspråk på Jämtland, till nutiden. Många kommer säkert att se det som ett inlägg i debatten om Stornorrland och urbaniseringen.

– Arnljot är en gåva från Peterson-­Berger till jämtarna. men vad ville han egentligen säga om jämtarna? Vad är en jämte och vad gör en jämte? Vi låter andra tjäna pengar på våra naturtillgångar, uranbrytningen, skogen, vattenkraften. Själva står vi och tittar på. Det har jag tagit fasta på. Jämten vill gärna slå sig för bröstet, men när allt kommer till kritan har vi inte velat göra något av det. I stället har vi en fejkarmé och en festivalpresident.

Är Arnljot Jämtland?

– Åh, jag ryser när du ställer den frågan. Men ja – det är klart att han är. Arnljot som begår våld mot sig själv och sjunker ner i dyn ...

Föreställningen spelas sammanlagt åtta gånger 9–17 juli. Om Håkan Borgsten får vara kvar som regissör har han större och vidare planer för Teaterföreningen Arnljotspelen. Han har alltid varit imponerad över det engagemang och den entusiasm som finns i föreningen.

– För första gången har föreningen fått en regissör som faktiskt bor i länet. Vi skulle kunna vara aktiva resten av året också och det vore jättekul att få utveckla något med teaterkänsla.

Men först hoppas han naturligtvis på mycket folk till årets föreställning.

– Den händer bara den här sommaren. Om jag får fortsätta kommer jag inte att upprepa mig, säger han bestämt.

Som sagt, förändringens vindar blåser över lägden på Frösön.