Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Uppmaningen: Ta en paus och sträck på benen

Trafikkunskap över en koppkaffe. Under söndagen intog Motorförarnas Helnykterhetsförbunds (MHF) funktionärer rastplatsen i Mattmar för att informerar om trafiksäkerhet.
– Det här är en aktivitet som sker runt om i Sverige varje år, säger Sylvia Ivarsson.

Ta paus heter aktiviteten som anordnas av MHF och hålls på ett 70-tal rastplatser runt om i Sverige. MHF fyller även 90 år i år som organisation och årets fokus låg på trötthet bakom ratten och att inte "ratt-surfa".

– Det som händer när man börjar bli trött är att man tappar fokuseringen, synfältet blir mindre och reaktionsförmågan blir sämre, säger Kent Ivarsson.

På rastplatsen i Mattmar kunde man under söndagen träffa Sylvia Ivarsson, Bo Bergkvist och Kent Ivarsson från MHF, besökarna bjöds på fika och kunde ta del av informationen som delades ut.

– Blir man trött ger det samma effekt som att vara berusad, man bör stanna varannan timme och sträcka på benen, säger Sylvia Ivarsson som bor i Lit och har varit aktiv i MHF sedan 70-talet.

– Om vi tittar på Jämtland, vi tar oss ingenstans utan bil, då måste vi veta att vi är säkra på vägarna, säger Kent Ivarsson och fortsätter.

– Trots att du inte ska långt är det bra att stanna. Man ska inte sätta några tidsaspekter, låt det ta lite tid, säger Kent Ivarsson.

Några som valde att stanna till på parkering och ta del av informationen var Monica och Birger Evaldsson som kör mellan 2 000 och 3 000 mil per år på motorcykel. Just nu var de på väg hem till Tallåsen efter att ha rest igenom Norge.

– Vi tar alltid ordentligt med pauser, det blir att man stannar oftare med mc också, säger Monica Evaldsson.

Kent Ivarsson vill även påpeka problematiken med att antalet blåskontroller sjunker under semestertider när det egentligen borde vara flera.

– Kontrollerna sjunker under sommaren när de egentligen behövs som mest och tittar man på utbildade trafikpoliser så blir det färre, säger Kent Ivarsson.