Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Underhållsbrister slår mot trafiken

Den hårda kritiken mot Trafikverket för säkerhetsbrister har fått verket att reagera. När verket försvarar sig med att järnvägen är det säkraste transportslaget, så har man förstås rätt.

Annons

Men det innebär inte att man kan släppa underhållet som nu skett. Det går att byta räls och slipers även vid getingmidjan i Stockholm bara man får några timmar på sig, även om det förstås blir dyrare än att stänga av banor i veckor och månader.

Men problemen finns inte bara i storstaden.

LT berättade i går att hastigheten på den tolv mil långa Forsmo-Hotingbanan med omedelbar verkan sänks från 70 till 40 kilometer i timmen. Bakgrunden var en omfattande urspåring i december. En nästan fördubblad gångtid innebär dyra extrakostnader för både lok och personal för de timmertransporter från omlastningsplatser i skogslandet till kustens industrier. Företaget Hector Rail beräknar kostnaden för egen del till nio miljoner kronor fram till hösten då upprustningen beräknas vara klar. Om man inte kompenseras från Trafikverket ökar förstås risken att trafik förs över till långtradare.

Detsamma gäller den nordligaste delen av stambanan genom övre Norrland där hastigheten nu sänkts mellan Bastuträsk och Boden också här efter en urspåring. Säkerheten måste självklart gå först. Men det får stora konsekvenser i form av förseningar när persontågen inte får köra mer än 90 mot tidigare 130, och godstågen bara får köra 70 mot tidigare 100. Att i detta läge säga upp 400 från statliga järnvägsbyggarna Infranord förefaller vettlöst. Säkerhetsarbetet – inte minst för personalen – borde börja med att återta det mesta av underhållet i verkets egen regi.

Svante Säwén