Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tvingades ner på marken

En helikopter på inspektionsuppdrag tvingades akut landa efter att ha varit på kollisionskurs med en obemannad flygfarkost.
Nu kan obemannade flyg och säkerhet hamna högt upp på helikopterflygets agenda.

Annons

Händelsen inträffade i slutet av maj i trakterna av Rogsta sex kilometer utanför Hackås.

En helikopter som anlitats av Skogsstyrelsen för stormskadeinventering fick mitt under flygning besked om att de inte var ensamma i luften. Någonstans i flygområdet fanns också en obemannad flygfarkost, UAS, eller drönare som de även kallas.

– Vi tvingades landa och stå på marken tills vi fick någon ordning på var den här drönaren höll till någonstans, säger Håkan Persson på Skogsstyrelsen i Vilhelmina som var med på flygningen som fick avbrytas.

Henrik Morin, vd för Westhelicopter från Luleå som flög den inblandade helikoptern, blev uppmärksammad på situationen per telefon och lyckades kontakta piloten via den nationella flygledningen i Stockholm.

Händelsen har dragit till sig uppmärksamhet från bland annat Arbetsmiljöverket som krävt en utredning under sommaren.

De obemannade flygfarkosterna har de senaste åren ökat kraftigt i popularitet (se separat artikel) och vem som helst kan skicka upp en obemannad flygmaskin i luften utan något särskilt tillstånd.

– Det är en potentiell säkerhetsrisk precis som vindmätningsmaster för vindkraft som sätts upp här och där men inte hinner markeras ut på flygkartor eftersom de bara sitter uppe i ett par år, säger Henrik Morin.

En flygning med en drönare behöver inte rapporteras till flygledningen så länge den inte bedrivs i närheten av en flygplats.

– I okontrollerad luft ska man "se och bli sedd" som det heter. Helikoptrar och flygplan upptäcker man men de här drönarna är ju ofta så små att man inte ser dem.

De obemannade flygfarkosterna kan variera mycket i storlek och utformning och en kollision skulle kunna få allvarliga följder.

– Kommer de upp i rotorsystemet skulle de kunna göra skada och den största risken är om den hamnar i stjärtrotorn och förstör den på något sätt, säger Henrik Morin.

Är det ökande intresset för obemannade flyg något ni pratar om branschen?

– Nej faktiskt inte, men det känns som att det borde aktiveras en diskussion kring det här och jag ska ta upp det i ett flygchefsmöte som vi har med alla helikopterbolag i Sverige och se vad det blir för några reaktioner på det.