Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turista på Harry Potters Hogwarts

/
  • I det nya spelet ”Harry Potter och Halvblodsprinsen” har skaparna EA fått arbeta hårt för att eliminiera de laddningstider som uppstår när man går mellan rum och avdelningar i den gigantiska skolan Hogwarts.
  • ”Jag bad att få se på ritningen till det magiska trapphuset men det fanns ingen” berättar Kelvin Trite, som har arbetat med att skapa en digital kopia av Hogwarts.

Sightseeing på Hogwarts? Nu är det möjligt. EA har byggt en digital version av h e l a den magiska skolan i nya Harry Potter-spelet. Det tar två och en halv timme att gå runt hela skolan, säger Kelvin Trite, som ligger bakom bygget.

Annons

Nu släpps dataspelet Harry Potter och Halvblodsprinsen (releasedatumet är 2 juli 2009), det sjätte och näst sista spelet i serien.

Ovanligt nog släpps det FÖRE filmen som det är baserat på.

Så vi inte kan avslöja någonting om handlingen, säger producenten Darren Potter (ja, han heter så) när vi träffar EA:s Harry Potter-team i Guildford, utanför London.

Art directorn Kevin Trite är mannen bakom EA:s unika ritning över Hogwarts.

– Vi har ett nära samarbete med filmstudion, den ligger inte långt härifrån. Jag bad att få se på ritningen till det magiska trapphuset men det fanns ingen, berättar han.

De hade bara byggt de bitar som syns i filmerna. Hur det hängde ihop hade de ingen aning om. Det har Kevin Trite – nu.

Han tvingades göra en egen 3D-ritning över trapphuset. Han fick också designa det komplicerade systemet över hur alla trappor mellan våningarna rör sig och svänger som korkskruvar.

Har man sett filmerna inser man att det måste varit komplicerat?

– Det var inte lätt men vi fick det att stämma till slut, säger han stolt.

Med utgångspunkt från filmscener och beskrivningar i JK Rowlings böcker skapade han sedan en 3D-ritningen över hela Hogwarts.

Det fanns scener och beskrivningar av olika delar, olika rum, våningar och korridorer, plus en del ledtrådar om hur de hängde ihop eller hur de låg i förhållande till varandra.

Kevin Trite och hans medarbetare har också gjort flera studiebesök på inspelningsplatserna.

De tyckte nog vi var lite konstiga när vi gick runt och fotgraferade tegelstenar och andra detaljer, säger Kevin Trite.

Hur nära förlagan är ert Hogwarts?

– Några delar är kanske mindre på utsidan än inuti, några rum är nog lite större än de borde vara, men allt hänger ihop som det ska.

Att kunna röra sig fritt och sömlöst (utan laddningstider) i spelets Hogwarts är ett genombrott.

– Man kan gå på sightseeing runt Hogwarts i spelet om man vill. Hela rundturen tar ungefär två och en halv timme, säger Kevin Trite.

Vad var svårast?

– Rent tekniskt? Att eliminera laddningstiderna när man tar sig från en del av Hogwarts till en annan.

Dueller, ett nytt Quiddich-läge och häxbrygdkokning är några andra nyheterna i spelet, som släpps till de flesta format och plattformar.

Filmen Harry Potter och Halvblodsprinsen med Daniel Radcliff i huvudrollen har premiär den 15 juli 2009.

Mer läsning

Annons