Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Turismen som basnäring är en läpparnas bekännelse"

Det är svårt att mäta turismens totala effekt på en regional samhällsekonomi. Turistforskarna på Etour arbetar för att ta fram bättre mätverktyg.

Annons

Det är enkelt att konstatera hur stor del av en total omsättning som de turistbaserade företagen står för.

– Man kan inte se turismen enbart som en företagsekonomisk företeelse, säger Bosse Bodén, som är forskare och universitetslektor på turistforskningscentret Etour. Omsättningen är en sak men ur det samhällsekonomiska perspektivet är kanske sysselsättningen mest intressant, säger Bosse Bodén.

Turismen kom att få betydelse för ekonomin när den växte till volymmässigt större tal under 1970-talet. Då var turismen en statlig angelägenhet och statliga bidrag användes till att bygga upp det som i dag är våra större skidorter. Sedan skedde en omsvängning där turismen blev mer marknadsorienterad och skulle stå på egna ben.

Turismens effekter spiller även över på andra branscher som kommer i beröring med den. Och summan av dessa faktorer är komplex och svår att beräkna. Men politiker som ska fatta beslut om finansiella satsningar behöver ett trovärdigt underlag att ta besluten utifrån.

– I Sverige har vi en låg statlig finansiering av turismgynnande verksamheter jämfört med andra länder, säger Maria Lexhagen, som är chef för Etour. Att turismen är en basnäring verkar mest vara en läpparnas bekännelse.

Etour håller på att göra ett testprojekt där man ska ta fram en metod för att kunna se de totala turistekonomiska strömningarna för en destination.

– Hade det varit enkelt och billigt så hade det redan gjorts, säger Maria Lexhagen. Jämtland är en turistnod och många tittar på vad vi gör här. Så vi borde föregå med gott exempel. Analys samt forskning och utveckling kring turism är eftersatta områden.

– Jag personligen tror på en radikal förändring av organisationen runt turismen i Sverige, säger Maria Lexhagen.

En förändring som forskarna på Etour förutspår är på gång gäller destinationsbolagen, som nästan varje turistort med självaktning numera har.

Förändringen av destinationsbolagen kan liknas vid en industrialisering av turismen. Produktionskrafterna, i form av många mindre företag, samlas under en större organisation. Denna organisation sköter om de mindre bolagens gemensamma intressen. I fallet med fjälldestinationer kan det till exempel spår- och ledsystem. Finansiering av detta sker alltså genom att ta ut en extra avgift från besökarna.