Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Turismen kan öka

Annons

Under de närmaste dagarna har jag hedersuppdraget att inviga två nya liftar i Åre och en i Tegefjäll. En viktig investering, inte bara för skidturismen i Åre utan faktiskt för hela Jämtlands län. Sverige ligger redan i dag otroligt bra till när utländska turister väljer turistmål, men den fulla potentialen är långt ifrån nådd. Vinterturismen utgör underskattad resurs, inte minst när det handlar om att attrahera fler utländska besökare till Sverige, här spelar Jämtland en viktig roll.

Den konsumtion som utländska turister står för utgör en mycket central inkomstkälla för många näringsidkare runt om i Sverige. Under det senaste året uppgick den till hela 105 miljarder kronor. Turismen kan därför rättmätigt likställas (och är i vissa fall större) med några av de mer traditionella svenska exportgrenarna.

Utrikesdepartementet har sammanställt statistik från SCB och Tillväxtverket som tillsammans visar på ett Jämtland som bidrar starkt till svensk ekonomi. Under den senaste vintersäsongen 2012/2013 uppgick antalet övernattningar - som utländska turister svarade för i Sverige - till nästan 3,5 miljoner. Storstadsregionerna stod tillsammans för hälften av dessa övernattningar.

I Jämtland uppgick antalet övernattningar till ungefär 255 000 st. (motsvarande 7 procent). Med dessa siffror placerade sig Jämtlands län på hedervärd 5:e plats i riket. Om vi ställer övernattningarna i förhållande till respektive läns befolkningsstorlek så placerar sig Jämtland på en ohotad förstaplats.

Att Jämtland är en utpräglad vinterturistdestination kan också illustreras genom att närmare 44 procent av alla övernattningar - som utländska turister svarade för - skedde under vinterhalvåret/vintersäsongen 2012/2013. Detta kan ställas mot riksgenomsnittet på 27 procent under samma tidsperiod.

Dessa siffror visar på hur ett Vinterjämtland konkret bidrar till vår gemensamma ekonomi. En upplevelsemiljö som attraherar utländska turister genererar ett ekonomiskt tillskott långt utöver den direkta effekten av en investering. Spridningseffekter uppstår genom lokala underleverantörskedjor, ökad efterfrågan i andra sektorer samt ökad konsumtion. Vidare så bidrar investeringar inom turismområdet inte sällan till ökad sysselsättning för fler länsinvånare. Utmaningen handlar om att fortsätta vara entreprenöriell, okonventionell och hitta smarta innovativa lösningar på de problem som uppstår när regionen växer genom turism.

Med Jämtlands härliga natur, människorna och viljan som redan finns på plats, och allt arbete som görs är jag övertygad om att hela regionen blir ett skyltfönster för Sverige som exotiskt vinterturismland.

Ewa Björling (M), handelsminister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel