Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Turismen i länet ökar

Annons

Jämtland Härjedalen – ledande på naturbaserade upplevelser, är den vision som besöksnäringen i regionen jobbar mot. Visionen är ett resultat av ett arbete där både näringen och offentliga aktörer deltagit och målen i den nya strategin för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen fram till år 2020 siktar högre än motsvarande mål på nationell nivå. Målsättningen är hög men rimlig sett till utvecklingen de senaste tio åren och besöksnäringens roll som basnäring och tillväxtmotor i regionen. Att stödja den investeringsvilja som finns för att möjliggöra större, strategiska satsningar är en viktig utmaning för att nå målen.

2001-2011 ökade besöksnäringens omsättning med hela 67 procent i Jämtland Härjedalen. Motsvarande siffra i riket var 47 procent. Näringens exportvärde i Sverige är cirka 100 miljarder kronor, större än järn- och stålbranschen samt personbilsbranschen tillsammans. Den bidrar till stora investeringar, genererar tusentals arbetstillfällen och är en viktig inkörsport till arbetslivet för inte minst unga och nytillkomna svenskar.

De svenska gästnätterna i Jämtland Härjedalen ska enligt målen i strategin öka från 1,9 miljoner till 2,8 miljoner 2020, de utländska gästnätterna från 578 000 till 1,1 miljoner och de stora evenemangen ska utvecklas ytterligare. Tillsammans med en ökad kundnöjdhet ska detta ge en omsättningsökning från ca 4,2 mdr till ca 7,5 mdr 2020 och en ökning av antalet direkta och indirekta årsarbeten från ca 7 000 till ca 12 000. För att nå de höga målen ska arbetet ha en inriktning mot social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, investeringarna i reseanledningar måste öka och tillgängligheten förbättras. Utvecklingsarbetet ska vara kunskapsdrivet, vi måste bli bättre på att förstå vad gästen efterfrågar och bli ännu starkare i säljarbetet.

Behovet av större, strategiska satsningar som skapar dynamiska effekter, stärker reseanledningen och ger möjligheter för leverantörer av olika varor och tjänster lyfts särskilt i strategin. Elektrifieringen av Meråkerbanan är ett bra exempel på en sådan satsning. Andra exempel är de liftinvesteringar som skett i Lofsdalen, Ramundberget och i Åre, utvecklingen av skidstadion i Östersund och torgmiljön som skapas på Vemdalsskalet. De positiva spridningseffekterna av större satsningar är påtagliga. Backrestauranger bygger ut, efterfrågan på tomter och boenden ökar liksom uppdragen till lokala företag under investeringsperioden. Positiva beslut om stora evenemang betyder mycket både för destinationsutvecklingen och för att skapa nya idrottsliga och kulturella fester.

Den starka utvecklingen och investeringar i de större destinationernas befintliga struktur hindrar inte en fortsatt utveckling av den mer småskaliga naturturismen. Tvärtom så kompletterar de varandra vad gäller utbudet, de skapar underlag för hållbara resmöjligheter och bidrar gemensamt till den positiva bilden av Jämtland Härjedalen. För att möjliggöra de investeringar som behövs är det viktigt att tydliggöra möjligheter och att attrahera externa investerare, att vi har ett finansieringssystem som ger förutsättningar och att den kommande strukturfondsperioden innebär att även EU-medel kan användas för större satsningar.

Styrelsen Jämtland Härjedalen Turism

Mats Svensson ordf, Stefan Mörtberg vice ordf, Björn Broström, Anna Wersén, Niklas Pärnerstedt, Jonas Kojan, Anders Lundqvist, Marie Nordén, Anna-Karin Vernberg, Mats Forslund VD

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel